Wat te doen met... Pompoen!

Home & Kitchen / 08 februari 2016
Wat te doen met... Pompoen!
https://healthyfitjoblog.wordpress.com/2016/01/14/pumpkin-pancakes/
Tips om pompoen te gebruiken in de keuken. Lekkere en gezonde recepten met pompoen in de hoofdrol!

Het is winter en dat betekent, naast regen, kou en sneeuw, dat het ook de tijd is van de pompoen. Pompoen is namelijk echt een groente van dit seizoen. Daarnaast is een pompoen ook super gezond! Pompoen is laag in calorieën, maar zit boordevol vezels. Heel goed voor de spijsvertering dus. Verder is een pompoen rijk aan vitamine C en E, calcium en ijzer. Wist je ook al dat een pompoen vol zit met bètacaroteen? Dit stofje wordt in het lichaam omgezet naar vitamine A en dit is goed voor de huid en voor de ogen. Men zegt toch altijd dat wortels goed zijn voor de ogen? Voor pompoen geldt precies hetzelfde. Genoeg redenen dus om eens met deze oranje rakkers aan de slag te gaan in de keuken!

In de supermarkt liggen verschillende soorten; van de gewone oranje pompoen, Butternut squash (flespompoen) tot groene Kabocha pompoen. Heel leuk allemaal die pompoenen, maar wat kan je er eigenlijk mee? Hieronder een aantal tips voor wat te doen met pompoen

1. Pompoenfrites

Verwarm de oven voor op 200 °C. Was de pompoen en snijd hem in lange dunne frieten. Besprenkel dit met vierge olijfolie en breng op smaak met peper, zout en Italiaanse kruiden. Bedenk een bakplaat met bakpapier en verdeel de pompoenfrites over de bakplaat. Bak ze ongeveer 20-30 minuten in de oven op 200 °C. Haal ze na 20-30 minuten uit de oven en klaar zijn je healthy frietjes

2. Pompoen-pasta saus

Snijd 200 gram pompoen in kleine blokjes (snijd nu ook de schil eraf) en kook deze ongeveer 12 minuten gaar. Als de pompoen zacht is geworden giet je het af, laat de pompoen in de pan zitten. Pureer de pompoen met een staafmixer. Breng op smaak met peper, zout en verse basilicum. Voeg 150 mL (amandel)melk en 100 gram Philadelphia light toe mix dit nog even met de staafmixer tot een gladde saus. Is je saus nog te dik, voeg dat extra (amandel)melk toe. Klaar is je heerlijk romige pompoensaus voor door de pasta!

3. Pumpkin pancakes

Deze pumpkin pancakes zijn echt een traktatie voor op een luie zondag ochtend én daarbij ook een heel slim idee om je kids meer groenten te laten eten. Voor één persoon: Snijd 100 gram pompoen in kleine blokjes (snijd ook de schil eraf) en kook deze 12 minuten tot de pompoen gaar is geworden. Vervolgens giet je de pompoen af en laat je het even afkoelen. Mix alvast 30 gram havermeel/speltmeel of volkoren meel met 1 theelepel kaneel, 1 theelepel koek- en speculaaskruiden, 2 theelepels stevia en ½ theelepel bakpoeder. Als de pompoen iets is afgekoeld prak je hem tot een soort puree. Voeg dit toe aan de droge ingrediënten, samen met een ei en 100 mL ongezoete amandelmelk. Mix dit goed door elkaar tot het een glad beslag wordt. Verhit wat kokosolie in een pan en bak de pannenkoeken 2-3 minuten per kant op middelhoog vuur. Top je pannenkoekjes met wat magere kwark en kaneel en klaar is je ontbijtje! Één portie pumpkin pancakes bevat maar 270 calorieën en wel 4 gram vezels.

Geen excuses meer op de pompoen alleen maar ter decoratie te gebruiken tijdens Halloween. Gebruik deze supergroente eens in de keuken. Ben je benieuwd naar meer recepten met pompoen in de hoofdrol, neem dan eens een kijkje op mijn website. Kook ze!


Deel dit:

Geschreven door: Jolien van Brouwershaven - www.healthyfitjo.com

Jolien van Brouwershaven

Mijn naam is Jolien, krullenbol uit het Oosten van het land. Ik studeer een master Psychologie aan de Universiteit Twente en ik houd mij in mijn vrije tijd vooral bezig met mijn sport waterpolo, fitness en het bedenken en bereiden van gezonde gerechten. Sinds een aantal maanden ben ik een website begonnen om mijn recepten met anderen te delen. Op mijn website www.healthyfitjo.com vind je allerlei gezonde versies op niet zo’n gezonde recepten. ‘Healthy versions of fastfood’ noem ik ze ook wel. Ik zou het super leuk vinden als je eens een kijkje zou nemen op mijn website. Ook ben ik te vinden op Facebook en Instagram voor je dagelijkse fitness- & foodinspiratie!



Lees meer over deze blogger

Reacties (0)


Je bent nog niet ingelogd. Log in of maak een nieuw account om een reactie te plaatsen.

Reageren zonder inlog kan ook:

Hoeveel is 5 + 3 ?

VRIENDINNEN MAAK JE ZO ONLINE!

Welkom op het grootste vriendinnenplatform van Nederland. Je kunt hier op een gemakkelijke en vrijblijvende manier nieuwe vriendschappen sluiten en jouw vriendenkring vergroten. 

registreer direct

Gesloten vriendschappen

173242

Nieuwe leden

13-11-2018
13-11-2018
13-11-2018
13-11-2018

share op instagram     share via facebook     share op twitter     share op pinterest     share op bloglovin