Vijf redenen om havermout te eten

Home & Kitchen / 24 april 2017
Vijf redenen om havermout te eten
flickr.com/photos/rachelhathaway
Havermout is één van de gezondste granen die er zijn. Het is goedkoop, makkelijk en snel te bereiden en bovenal erg lekker. Je kunt er alle kanten mee op; van een gewoon bakje havermout, naar havermoutkoekjes en havermoutbrood! Havermout is hot de laatste jaren en ik geef je vijf redenen waarom!

1. Havermout verlaagt het cholesterolgehalte

In havermout zit veel bètaglucaan, dit is een oplosbare vezel. Deze vezels nemen veel vocht in de darmen op en daarnaast binden ze ook met cholesterol. Hierdoor daalt, met name het slechte, cholesterol gehalte van het bloed.

2. Havermout is van nature glutenvrij

Van nature is haver glutenvrij, desalniettemin moet je altijd de verpakking geven goed nakijken, want haver wordt vaak verwerkt in molens en fabrieken waar ook andere granen worden verwerkt (die niet glutenvrij zijn). Als je minder gluten wilt binnenkrijgen dan is haver een goede optie!

3. Havermout zorgt voor een verzadigd gevoel

Haver bevat dus veel oplosbare vezels, deze zorgen niet alleen voor een verlaging van het cholesterolgehalte, maar ook voor een lang verzadigd gevoel. De vezels nemen vocht op en zwellen daardoor op, dit houdt de maag langer ‘vol’. Naast dit verzadigde gevoel zorgen deze vezels ook voor meer afgifte van het hormoon peptide YY. Vergeet deze naam maar meteen, maar dit hormoon wordt in de darmen aangemaakt als reactie op eten. Uit onderzoek blijkt dat dit hormoon leidt tot minder calorie-inname en kan het risico op obesitas verlagen.

4. In havermout zitten veel antioxidanten

Antioxidanten beschermen je lichaam tegen schadelijke stoffen van buitenaf, dus je weerstand kan beter worden door het eten van havermout. Deze antioxidanten staan ook bekend om hun beschermende werking tegen onder andere kanker en het vertragen van het verouderingsproces.

5. Havermout zorgt voor een stabiel bloedsuikerspiegel

De koolhydraten in havermout worden langzaam opgenomen (complexe koolhydraten). Deze complexe koolhydraten zorgen ervoor dat er geen snelle piek ontstaat in je bloedsuikerspiegel. De energie wordt langzaam afgegeven aan het bloed, dus een stabiel bloedsuiker niveau in je bloed.


Deel dit:

Geschreven door: Jolien van Brouwershaven - www.healthyfitjo.com

Jolien van Brouwershaven

Mijn naam is Jolien, krullenbol uit het Oosten van het land. Ik studeer een master Psychologie aan de Universiteit Twente en ik houd mij in mijn vrije tijd vooral bezig met mijn sport waterpolo, fitness en het bedenken en bereiden van gezonde gerechten. Sinds een aantal maanden ben ik een website begonnen om mijn recepten met anderen te delen. Op mijn website www.healthyfitjo.com vind je allerlei gezonde versies op niet zo’n gezonde recepten. ‘Healthy versions of fastfood’ noem ik ze ook wel. Ik zou het super leuk vinden als je eens een kijkje zou nemen op mijn website. Ook ben ik te vinden op Facebook en Instagram voor je dagelijkse fitness- & foodinspiratie!



Lees meer over deze blogger

Reacties (0)


Je bent nog niet ingelogd. Log in of maak een nieuw account om een reactie te plaatsen.

Reageren zonder inlog kan ook:

Hoeveel is 5 + 3 ?

VRIENDINNEN MAAK JE ZO ONLINE!

Welkom op het grootste vriendinnenplatform van Nederland. Je kunt hier op een gemakkelijke en vrijblijvende manier nieuwe vriendschappen sluiten en jouw vriendenkring vergroten. 

registreer direct

Gesloten vriendschappen

173240

Nieuwe leden

13-11-2018
13-11-2018
13-11-2018
13-11-2018

share op instagram     share via facebook     share op twitter     share op pinterest     share op bloglovin