Supercombinaties: maak je eigen superfoods!

Home & Kitchen / 07 maart 2016
Supercombinaties: maak je eigen superfoods!
Shutterstock
Haal meer uit je voeding door deze voedingsmiddelen met elkaar te combineren.

Van een aantal producten is het algemeen bekend dat ze gezondheidsvoordelen hebben, zoals de cholesterolverlagende werking van havermout, maar wist je ook al dat als je deze voedingsmiddelen combineert met andere producten je er nóg meer voordeel uit haalt?

Probeer eens deze supercombinaties. Deze voedingsmiddelen halen het beste in elkaar naar boven.
Geen dure superfoods of supplementen, want met deze combinaties maak je je eigen superfoods.

Avocado en tomaat

Dit is een welbekende combinatie, niet alleen erg lekker, maar ook super gezond!
Avocado bevat gezonde vetten, deze vetten helpen bij de opname van de anti-oxidanten in tomaten. Daarnaast verminderen deze twee toppers de kans op kanker, hart- en vaatziekten.

Tip: smeer wat cottage cheese uit over twee/drie rijstwafels en verdeel wat plakjes avocado en tomaat over de rijstwafels. De cottage cheese geven extra eiwitten, waardoor je een langer verzadigd gevoel hebt. Probeer dit eens als lunch, lekker een keer wat anders dan een bammetje met kaas!

Havermout en bosbessen

In havermout en andere volkorengranen zit een stofje die ontstekingen en ziektes verminderen. Ook wordt het risico op hart- en vaatziekten verminderd, dit komt doordat het belangrijkste voordeel van havermout is dat het je LDL-cholesterol verminderd (dit is het slechte type cholesterol dat in de aderen blijft plakken) en je HDL-cholesterol in stand houdt (dit is het goede cholesterol dat beschermend werkt). Wat veel mensen echter niet weten dat het cholesterol gehalte in het bloed niet een direct gevaar is voor je gezondheid, de boosdoener is het oxidatieproces van cholesterol. Dit zorgt voor het dichtslibben van de aders (waarom dit van belang is wordt zo toegelicht).

Havermout is dus een super gezond voedingsmiddel, maar het wordt nog beter als je havermout combineert met bosbessen. Bosbessen zijn een goede bron van vitamine C, K, mangaan en voedingsvezels. Het blijkt dat als vitamine C wordt toevoegt aan havermout en andere volkorenproducten, dat het oxidatieproces van het LDL-cholesterol tegengaat. Dit houdt in dat er minder cholesterol tegen de aders wordt afgezet. Verder gaan de anti-oxidanten in de bosbessen ook het oxidatieproces van het cholesterol tegen.

Voeg dus eens een handje bosbessen toe aan een bakje havermout en je hebt een supergezond ontbijtje!

Knoflook en vis

Vette vis is een bron van omega-3 vetten die, samen met de mineralen in vette vis, zorgen voor een cholesterol verlagend effect. In combinatie met knoflook wordt dit effect versterkt.

Probeer eens een vispakketje uit de oven. Verpak een mooi stuk zalm met stukjes courgette, paprika, wortel, knoflook, olijfolie en peper & zout in aluminiumfolie en doe dit ongeveer 20-30 minuten in een voorverwarmde oven op 200 °C.

Appel en pure chocolade

Een super combinatie met pure chocolade, daar zeggen de meesten geen nee tegen!
In appels zit een stofje genaamd quercetine, dit zit voornamelijk in de schil van de appel. Deze stof speelt een rol van de bescherming van de cellen, heeft een positieve werking bij allergieën en werkt cholesterolverlagend.

Pure chocolade bevat een belangrijk anti-oxidant, catechine. De combinatie van quercetine en catechine zorgt ervoor dat de anderen gezond blijven en dat het cholesterolgehalte in het bloed op peil blijft.

Vergeet de moeilijke namen, maar onthoudt deze lekkere combinatie. Maak bijvoorbeeld een chocoladefondue met pure chocolade (minstens 80%) en dip schijfjes appel met schil in de chocolade. Gezond genieten!

Superfoods zijn dus heel gemakkelijk zelf te creëren door deze voedingsmiddelen met elkaar te combineren. Je hoeft niet stad en land af te zoeken voor dure producten, want ze zijn allemaal in de supermarkt te vinden. Gezond eten hoeft dus helemaal niet moeilijk of duur te zijn. Probeer het eens en haal meer uit je voeding!


Deel dit:

Geschreven door: Jolien van Brouwershaven - www.healthyfitjo.com

Jolien van Brouwershaven

Mijn naam is Jolien, krullenbol uit het Oosten van het land. Ik studeer een master Psychologie aan de Universiteit Twente en ik houd mij in mijn vrije tijd vooral bezig met mijn sport waterpolo, fitness en het bedenken en bereiden van gezonde gerechten. Sinds een aantal maanden ben ik een website begonnen om mijn recepten met anderen te delen. Op mijn website www.healthyfitjo.com vind je allerlei gezonde versies op niet zo’n gezonde recepten. ‘Healthy versions of fastfood’ noem ik ze ook wel. Ik zou het super leuk vinden als je eens een kijkje zou nemen op mijn website. Ook ben ik te vinden op Facebook en Instagram voor je dagelijkse fitness- & foodinspiratie!



Lees meer over deze blogger

Reacties (0)


Je bent nog niet ingelogd. Log in of maak een nieuw account om een reactie te plaatsen.

Reageren zonder inlog kan ook:

Hoeveel is 5 + 1 ?

VRIENDINNEN MAAK JE ZO ONLINE!

Welkom op het grootste vriendinnenplatform van Nederland. Je kunt hier op een gemakkelijke en vrijblijvende manier nieuwe vriendschappen sluiten en jouw vriendenkring vergroten. 

registreer direct

Gesloten vriendschappen

173242

Nieuwe leden

13-11-2018
13-11-2018
13-11-2018
13-11-2018

share op instagram     share via facebook     share op twitter     share op pinterest     share op bloglovin