Mix & match met antioxidanten

Home & Kitchen / 02 januari 2019
Mix & match met antioxidanten
Shutterstock
Je maaltijd nog gezonder maken binnen enkele seconden? De volgende (gedroogde of verse) kruiden zitten vol antioxidanten en geven je gerecht een ware boost! Dus mix & match maar raak én... het smaakt nog lekker ook!

Sommige kruiden en specerijen zoals; kaneel, geelwortel, oregano, tijm, kruidnagel, limoengras, chili poeder, majoraan en munt, zijn zo rijk aan antioxidanten dat je slechts met een klein snufje je maaltijd een hele gezonde boost geeft!

Waarom zijn antioxidanten zo belangrijk voor ons?

Antioxidanten zijn belangrijke stoffen die bijdragen aan een gezonde stofwisseling in het lichaam. Het is een molecuul die in staat is de oxidatie van andere moleculen af te remmen of te voorkomen. Je vind ze terug in alle cellen in het lichaam. Ze vangen als het ware slechte stoffen weg. Die slechte stoffen noem je vrije radicalen. Vrije radicalen zijn onnatuurlijke stoffen door de mens gecreeerd. Denk aan geharde (gehydrogeneerde) vetten die we dagelijks op ons brood smeren in de vorm van plantaardige 'boter' (zoals Becel) en commerciele 'bakolie', zoals zonnebloemolie en maisolie.

Maar ook straling, luchtverontreiniging, lichamelijke overbelasting, stress en zware metalen. Deze vrije radicalen zijn positief geladen deeltjes in je lichaam, een molecuul met nog een ongebruikte bindingsmogelijkheid. Die ongebruikte bindingsmogelijkheid kun je zien als haakjes die achter iets blijven haken of graag iets vastgrijpen of lostrekken. Het lijken wel kleine biochemische terroristen. Ze veroorzaken bijvoorbeeld kanker en vroegtijdige veroudering. Omdat ze positief geladen zijn en alles in de natuur gaat om het zoeken naar de balans, zal het een negatief ion naar zich toe trekken. Antioxidanten zijn in staat een negatief ion af te staan en functioneren dus eigenlijk als donor. Zo zorgen ze ervoor dat het lichaam zich hersteld en de balans weer vind.

Voorbeelden van antioxidanten

Een paar voorbeelden van antioxidanten in voeding zijn vitamine C, vitamine E, resveratrol (schil van blauwe druiven) en citroenzuur. Daarnaast zijn er ook bepaalde mineralen zoals seleen, chroom en zink belangrijk omdat ze deel uitmaken van enzymen die als antioxidant werken. Urinezuur, dat ontstaat bij de afbraak van stoffen, werkt ook als antioxidant in ons lichaam.
Er bestaat een lijst die aangeeft wat de antioxidant waarde van een voedingsstof is. Dit heet de ORAC-waarde en staat voor Oxygen Radical Absorbance Capaciteit oftewel; zuurstof radicale absorptie capaciteit.

Antioxidanten zijn o.a. te vinden in groenten, fruit en noten maar ook in kruiden. Verse kruiden bevatten meer antioxidanten dan gedroogde, maar beiden geven op een snelle en makkelijke manier een verhoogd antioxidanten-kracht aan je gerecht. Dus, door deze kruiden aan je gerecht toe te voegen heb je je maaltijd en dus je lichaam in één strooi van heel wat meer antioxidanten voorzien! Hoe makkelijk kan het zijn?!

Hier een paar lekkere mix & match tips:

Strooi kaneel over je ontbijt, door je yoghurt, over je fruit of, ook lekker, in je koffie!

Hier is de antioxidante-kracht van: een bord spelt spaghetti (68) en verse marinarasaus (60). Misschien een paar roosjes gestoomde broccoli (14) erbij, en je hebt een mooie 142 antioxidant-eenheid maaltijd. Maar, strooi je er nu een theelepel gedroogde oregano overheen, hoppa: 260! Bijna het dubbele van de antioxidante kracht van die maaltijd.

Majoraan kun je vaak bij de turk of op de markt kopen. Ik vind het een heerlijk geurend kruid, het is aromatisch maar niet bitter. Lekker op peulvruchten, vlees, vis en eigerechten maar ook in sauzen of in de soep. Je er ook thee van trekken als je last hebt van buikkrampen of een opgezette maag.

Geelwortel oftewel kurkuma is perfect voor oosterse gerechten. Het geeft je gerecht een duidelijk gele kleur (denk aan gele rijst) terwijl de smaak niet te overheersend is. Heerlijk over vis dat net uit de oven komt! Of in een marinade voor vis of dressing voor roerbak groente.

Gedroogde pepermunt is lekker op een zomerse salade of over vers fruit. Stop een takje munt in je flesje water als je gaat sporten, heerlijk fris!

Eet smakelijk & gezond! :)


Deel dit:

Geschreven door: karin Lambrechtse - www.karinlambrechtse.nl

karin Lambrechtse

Hallo, ik ben Karin! Na 11 jaar professioneel te hebben gedanst bij Introdans werk ik nu als freelance danseres, dansdocent en choreograaf. Daarnaast studeer ik Voeding & Diëtetiek waarbij ik me specialiseer in voeding voor dansers en sportvoeding. Gezond leven vind ik belangrijk! Dol op: het creëren (en verorberen) van lekkere recepten (95% WFPB), (race)fietsen, fotograferen en zelfgemaakte pindakaas. SPORTables, mijn kookboek vol on-the-go recepten voor (top)sporters is sinds juli '16 verkrijgbaar. Yeah! Wil je meer weten? Kijk op: www.karinlambrechtse.nl



Lees meer over deze blogger

Reacties (0)


Je bent nog niet ingelogd. Log in of maak een nieuw account om een reactie te plaatsen.

Reageren zonder inlog kan ook:

Hoeveel is 5 + 1 ?

VRIENDINNEN MAAK JE ZO ONLINE!

Welkom op het grootste vriendinnenplatform van Nederland. Je kunt hier op een gemakkelijke en vrijblijvende manier nieuwe vriendschappen sluiten en jouw vriendenkring vergroten. 

registreer direct

Gesloten vriendschappen

202450

Nieuwe leden

19-10-2019
19-10-2019
19-10-2019
19-10-2019

share op instagram     share via facebook     share op twitter     share op pinterest     share op bloglovin

Nieuw artikel

Op het forum

Kletspraatje
Eenzaam en alleen
16
Overijssel
Pubquiz Deventer
6