How to: Havermout Smoothies

Home & Kitchen / 08 augustus 2018
How to: Havermout Smoothies
Shutterstock
Zoals jullie onderhand weten ben ik een havermout fan. Ik eet het altijd als ontbijt met melk, yoghurt en/of fruit. Nu ben ik vorige week gaan experimenteren met havermout smoothies voor ontbijt en laat dat nou super lekker zijn! Vandaag deel ik mijn recept en formule met jullie, zodat je ook zelf aan de slag kunt! Ze zijn gemakkelijk te maken, zijn een aantal dagen houdbaar in de koelkast (vooruit werken!) en kunnen zelfs bewaard worden in de vriezer.

Deze smoothies zijn ideaal voor als je snel ontbijten moet, maar ook om mee te nemen in bijvoorbeeld de auto onderweg naar je werk. Doe ze in een thermosbeker en ze blijven een aantal uur koud. Ook vullen ze goed; neem eentje als ontbijt en je hebt de hele ochtend geen honger meer.

De combinatie van havermout, chiazaad, yoghurt en fruit maakt de smoothie een volledige maaltijd. De aardbei/banaan smoothie bevat bijvoorbeeld: 300 kcal, 4.2 gram vet, 58,5g koolhydraten, 13,9g proteïne, 7g vezels. Ook wil ik ze aanraden als fitness food, ze geven een enorme boost voor of na een work-out.

Benodigdheden:

  • Havermout - Ik raad de old fashioned havermout aan, hoe minder bewerkt hoe beter.
  • Chiazaad - Chiazaad geeft de smoothie een goede dikte en is natuurlijk een superfood.
  • Yoghurt - Je kunt alle soorten yoghurt gebruiken, maar ik ga altijd voor de light versie. Met Griekse yohurt maak je de smaak wat romiger.
  • Melk - Ik gebruik magere melk, ongezoete cocos melk, of ongezoete amandelmelk. Maar je kunt iedere soort melk gebruiken.
  • Fruit - Iedere soort fruit is gebruikbaar. Ik ga altijd voor bevroren fruit omdat deze vaak een betere smaak en voedingswaarde hebben. Dit komt doordat ze na het plukken gelijk ingevroren worden.
  • Optionele toevoegingen: Cacao poeder, kaneel, vanille en almond extracten of wat light jam.
Hoeveel je van ieder ingrediënt in de blender doet maakt niet zoveel uit. Je kunt hier zelf een beetje mee spelen en er je ideale smoothie maken.

Aan de slag:

1. Doe havermout en chiazaad in de blender. Zet de blender op een hoge stand totdat je een soort van meel hebt. Hoe fijner je ze blend, de smoother je smoothie zijn zal!

2. Voeg de melk toe en zet de blender weer even aan.

3. Voeg de rest van de ingrediënten toe. Zoals bijvoorbeeld yoghurt, fruit en optionele toevoegingen. Blend totdat de ingredienten volledig vermalen zijn en een consistentie hebben die jij graag wilt. Ik drink hem het liefst met wat textuur.

Food prepping

Nu kun je je smoothies van de blender in een pot of flesje te doen en ze vervolgens in de koelkast zetten. Als je ze wilt invriezen, zet ze dan eerst minimaal 4 uur in de koelkast zodat de havermout de melk opneemt en wat zachter wordt en vervolgens in de vriezer.

In de koelkast zijn ze ca. 4 dagen houdbaar, in de vriezer veel langer natuurlijk. Wil je eentje uit de vriezer voor ontbijt? Verplaats hem dan de avond daarvoor van de vriezer naar de koelkast en hij staat de volgende ochtend voor je klaar. Eet smakelijk!


Deel dit:

Geschreven door: Berber Fierstra - www.theberbs.nl

Berber Fierstra

Hola, ik ben Berber! Een blogger die het geluk heeft Gran Canaria haar thuis te noemen. Ik schrijf over alles waar ik gelukkig van word. Dat doe ik niet alleen hier op vriendinnenonline, maar ook op mijn eigen blog www.theberbs.nl.



Lees meer over deze blogger

Reacties (2)


Je bent nog niet ingelogd. Log in of maak een nieuw account om een reactie te plaatsen.

Reageren zonder inlog kan ook:

Hoeveel is 5 + 3 ?

VRIENDINNEN MAAK JE ZO ONLINE!

Welkom op het grootste vriendinnenplatform van Nederland. Je kunt hier op een gemakkelijke en vrijblijvende manier nieuwe vriendschappen sluiten en jouw vriendenkring vergroten. 

registreer direct

Gesloten vriendschappen

171700

Nieuwe leden

22-10-2018
22-10-2018
22-10-2018
22-10-2018

share op instagram     share via facebook     share op twitter     share op pinterest     share op bloglovin