Dol op bacteriën!

Home & Kitchen / 10 juli 2014
Dol op bacteriën!
Shutterstock
Jazeker! Dol zijn op bacteriën is helemaal zo gek nog niet! Bacteriën vervullen namelijk héél wat functies die wij zelf niet kunnen uitvoeren. In dit artikel meer uitleg over deze probiotica.

Dol op bacteriën!
Bacteriën, kleine levende organismen, we kunnen er niet zonder. Men noemt ze ook wel probiotica oftewel probioticum wat betekent; “voor leven”. Ze hebben een positieve uitwerking op de gezondheid van de mens. Maar, welke dan? Nou, bijvoorbeeld in het bestrijden van ziektes, een gezonde evenwichtige darmflora en ze dragen ook nog eens bij aan een goede spijsvertering en opname van voedingsstoffen in ons lichaam. Ook kunnen ze verlichting geven bij chronische ziekten. Fijn, super handig én natuurlijk, natuurlijk!

In totaal zitten er ongeveer 400 verschillende bacteriën in ons lichaam. Samen bedragen ze een geschat gewicht van 2 tot 5 pond, dat is tussen de 0,9 en 2,2 kilo! Probiotica werden wetenschappelijk 'ontdekt' rond 1900 in de gefermenteerde melkproducten van Bulgaarse boeren. Men realiseerde zich dat deze producten daadwerkelijk organismen bevatte die leefden in ons lichaam en voordelen voor onze gezondheid leverden. Ilja Iljitsj Metsjnikov won de Nobelprijs voor zijn werk. Pas en kleine 100 jaar later beginnen wij de voordelen voor de gezondheid van deze goede bacteriën te ontdekken. Beter laat dan nooit, toch? :)

Wij geven deze bacteriën een plek in ons lichaam om te kunnen bestaan, waar ze hun functie perfect uit kunnen voeren in het juiste milieu. Dan kunnen ze omgekeerd aan ons een goed en gezond functionerend, levend lichaam terug geven. Gratis en voor niks! Dat is nog eens een goede deal. Daarom is het ook zo belangrijk deze bacteriën goed te verzorgen en er dol op te zijn, want zonder deze kleine organismen kunnen we niet leven!

Hoe kun je er nu voor zorgen dat de probiotica goed toeven in je lichaam? Door voldoende rust in te bouwen in je leven en regelmaat, ook belangrijk, daarnaast goed slapen, voldoende bewegen. Je kent het wel :) In dat rijtje behoort natuurlijk ook: de juiste voeding tot je te nemen. Overal ter wereld vind je voedsel terug dat van nature de bacteriën bevat die wij nodig hebben. Denk maar aan kefir, yoghurt, zuurkool, misosoep, hüttenkäse, pure chocolade, augurken en tempeh. De meeste van deze producten ‘maken’ zichzelf als je ze in de juiste omstandigheden plaatst en gewoon met rust laat. Zelf thuis gezond aan de slag met bacteriën; DIY probiotica? Kijk hier voor meer info!

Er bestaan ook producten waaraan probiotica zijn toegevoegd. Vaak zijn er dan helaas ook ingrediënten ingestopt die je nou juist liever niet wilt eten. E-nummers, geur en/of kleurstoffen of ze zijn erg calorierijk. Zoals Yakult, een zeer suiker rijke drank met vrij weinig voedingsstoffen. Nou, dan koop en eet ik toch liever de natuurlijke probiotica rijke varianten!

Note: De tegenhanger van probiotica is antibiotica. Dit zijn stoffen die (voor de mens slechte) bacteriën in hun groei remmen of zelfs doden. Ze werken selectief, namelijk wel tegen de te bestrijden bacterie maar niet tegen de zieke gastheer, de mens, daardoor zijn ze te gebruiken als geneesmiddel. Ze werken ‘helaas’ niet tegen virussen. Naast dat ze de slechte bacteriën aanpakken die je ziek maken, worden er ook veel goede bacteriën vernietigd. Hierdoor gaat je weerstand altijd iets omlaag als je aan de antibiotica zit. De laatste jaren zien we door het vele, soms onnodige, gebruik van antibiotica dat er steeds meer resistentie ontstaat tegen bacteriën. Hierdoor verliest antibiotica steeds meer zijn genezende werking. Gebruik het dan ook nooit als het niet écht nodig is!

Wees zuinig op je lichaam, leef gezond, wees lief voor jezelf en anderen & enjoy the ride!


Deel dit:

Geschreven door: karin Lambrechtse - www.karinlambrechtse.nl

karin Lambrechtse

Hallo, ik ben Karin! Na 11 jaar professioneel te hebben gedanst bij Introdans werk ik nu als freelance danseres, dansdocent en choreograaf. Daarnaast studeer ik Voeding & Diëtetiek waarbij ik me specialiseer in voeding voor dansers en sportvoeding. Gezond leven vind ik belangrijk! Dol op: het creëren (en verorberen) van lekkere recepten (95% WFPB), (race)fietsen, fotograferen en zelfgemaakte pindakaas. SPORTables, mijn kookboek vol on-the-go recepten voor (top)sporters is sinds juli '16 verkrijgbaar. Yeah! Wil je meer weten? Kijk op: www.karinlambrechtse.nl



Lees meer over deze blogger

Reacties (0)


Je bent nog niet ingelogd. Log in of maak een nieuw account om een reactie te plaatsen.

Reageren zonder inlog kan ook:

Hoeveel is 5 + 5 ?

VRIENDINNEN MAAK JE ZO ONLINE!

Welkom op het grootste vriendinnenplatform van Nederland. Je kunt hier op een gemakkelijke en vrijblijvende manier nieuwe vriendschappen sluiten en jouw vriendenkring vergroten. 

registreer direct

Gesloten vriendschappen

200074

Nieuwe leden

16-09-2019
16-09-2019
16-09-2019
15-09-2019

share op instagram     share via facebook     share op twitter     share op pinterest     share op bloglovin