4 Tips voor een goede werk-privé balans

Daily life / 14 mei 2019
4 Tips voor een goede werk-privé balans
Shutterstock
Herken je dit? Vrijdagavond zit je lekker relaxed op de bank. Hoe vaak zit je dan niet met je hoofd toch nog op je werk? En pieker je erover? Dit veroorzaakt onbewust veel stress en zorgt ervoor dat je niet echt ontspant. Hoe zorg je nu voor meer rust in je hoofd op het gebied van werk en privé?

1. Prioriteiten stellen

Iedereen stelt andere prioriteiten in het leven. De een wil bijvoorbeeld meer tijd met het gezin doorbrengen, terwijl de ander graag vrijwilligerswerk doet of lekker alleen wil sporten. Het is tegenwoordig lastig om werk en privé goed te combineren. Dat hangt samen veel verschillende factoren. Denk aan te hoge werkdruk, diverse dagelijkse verplichtingen, prestatiedruk en een (gevoelsmatig) chronisch gebrek aan tijd. Als je overwerkt, stelt het thuisfront dit misschien niet op prijs. Wanneer je altijd op tijd naar huis vertrekt van het werk, kan het zijn dat er nog dingen blijven liggen. Feit is, dat niemand kan voldoen aan alle gestelde eisen. Je moet dus zelf de regie pakken om te werken aan jouw werk-privébalans.

2. Timemanagement

Timemanagement helpt je om voor jezelf meer overzicht en rust te creëren. Hierdoor word je productiever, je ervaart meer plezier in je werk, hebt meer tijd voor leuke dingen en hebt minder last van stress. De eerste stap in timemanagement is naar mijn mening het verminderen van je verplichtingen. Wat zijn eigenlijk jouw verplichtingen? Heb je er zelf voor gekozen? Passen ze (nog) wel bij jou? Vaak roepen we dat een dag te weinig uren heeft of dat we meer uren in een dag nodig hebben. Dat gaat nooit gebeuren, dus laten we het anders oplossen.

Mijn advies is een grote schoonmaakactie in je verplichtingen. Stel een lijst op van alle verplichtingen die je hebt. Selecteer hieruit de verplichtingen die je niet echt wil hebben, niet echt nodig hebt, niet echt ambieert, niet meer leuk vindt en die je geen energie meer geven. Bedenk dan oplossingen om deze verplichtingen van jouw lijstje te schrappen. Stap hierbij over je trots en / of angsten heen en zorg zo voor meer overzicht, rust en ruimte voor jezelf.

3. Hulp inschakelen

Realiseer je dat je niet alles zelf hoeft te doen. Anderen zijn ook goed in staat om je uit de brand te helpen. De kunst bij delegeren is het loslaten. Geef de ander heldere uitleg en geef de ander ook het vertrouwen. De eerste keren voelt het vast wat onwennig als je iets delegeert. Maar het levert je op lange termijn veel op, waaronder grip op je tijd.

Een werkgever kan veel faciliteren in een goede werk-privébalans. Dat maakt niets uit: op het moment dat jij zelf niet de regie erop pakt, heb jij hier niets aan. Want jij hebt de verantwoordelijkheid om goed voor jezelf te zorgen. Dat doet niemand anders voor jou. Als je iets signaleert, zorg er dan voor dat je er ook iets mee doet. Bespreek het met je manager of je collega. Kom je ergens niet uit? Zet je trots opzij en vraag je collega om hulp. Dit scheelt je een hoop tijd en ergernis.

4. Je grenzen aangeven

Dat wij voor ons gevoel 24/7 bereikbaar zijn, ligt voor een groot deel aan onszelf. Hierbij spelen sociaal wenselijk aspecten een rol. We denken dat het van ons verwacht wordt en voelen ons daardoor soms verplicht. We zijn er ooit mee begonnen en het is lastig dit te veranderen.

Onthoud dat tijd voor jezelf nemen (me-time) van groot belang is. Je hebt je vrije tijd hard nodig om werk en privé in balans te houden. Als de balans zoek is, wordt het dagelijkse leven belastend voor je. Dit kan op termijn mentale en fysieke gevolgen hebben. Denk aan hoofdpijn, rugpijn, maagproblemen, hart- en vaatziekten, slaapproblemen, burn-out of depressie. Neem deze signalen van je lichaam dus altijd serieus: zeker als ze langer dan 6 weken aanhouden. Ga op zoek naar de oorzaak in plaats van de symptomen tegengaan.

Succes met het toepassen van deze tips!


Deel dit:

Geschreven door: Suzanne Aslander - www.vitality4her.nl

Suzanne Aslander

Hoi, ik ben Suzanne Aslander en ik blog met veel plezier op vriendinnenonline.nl over alles wat met vitaliteit & stressvrij leven te maken heeft. Graag deel ik mijn ervaringen, mijn expertise en mijn beste tips met jou over alles wat samenhangt met jouw vitaliteit. Denk aan: persoonlijke groei, werk/privé-balans, stress, piekeren, beweging, voeding, hormonen, me-time en je passie volgen. Ik heb een eigen bedrijf en ben werkzaam als vitaliteit expert voor vrouwen (adviseur / coach). Mijn missie is om vrouwen de regie op hun leven te laten (her)pakken, zodat ze weer bewust & vitaal genieten. Get re-energized!



Lees meer over deze blogger

Reacties (0)


Je bent nog niet ingelogd. Log in of maak een nieuw account om een reactie te plaatsen.

Reageren zonder inlog kan ook:

Hoeveel is 5 + 3 ?

VRIENDINNEN MAAK JE ZO ONLINE!

Welkom op het grootste vriendinnenplatform van Nederland. Je kunt hier op een gemakkelijke en vrijblijvende manier nieuwe vriendschappen sluiten en jouw vriendenkring vergroten. 

registreer direct

Gesloten vriendschappen

205432

Nieuwe leden

21-11-2019
21-11-2019
20-11-2019
20-11-2019

share op instagram     share via facebook     share op twitter     share op pinterest     share op bloglovin

Op het forum

Redactie Vriendinnen Online
Geen reacties
11
23