Waarom calorieën tellen nutteloos is

Body & Mind / 22 september 2017
Waarom calorieën tellen nutteloos is
Shutterstock
Een veel gebruikte methode bij het afvallen is het tellen van calorieën. Veel diëten maken gebruik van de volgende formule: als het gegeten aantal calorieën minder is dan het aantal verbruikte calorieën, dan val je af. Toch is dit niet altijd juist. Waarom niet? Lees verder!

Wat zijn calorieën?

Een calorie is een eenheid waarin energie wordt uitgedrukt. Simpel gezegd leveren calorieën energie aan het lichaam. Je lichaam heeft energie nodig voor alles wat je doet, van ademhalen tot knallen in de sportschool. Calorieën heb je dus nodig om te kunnen functioneren.

Waarom de formule niet altijd werkt

Theoretisch gezien zou dit wel moeten werken. Als je minder calorieën binnen krijgt dan je verbruikt zou je moeten afvallen. Echter ligt dit in de praktijk een stuk ingewikkelder. De ene calorie is namelijk de ander niet. Het eten van 1000 calorieën aan patat is natuurlijk heel wat anders dan het eten van 1000 calorieën aan groenten en fruit. Het heeft beide een heel ander effect op je lichaam.

Het ‘gevaar’ van het tellen van calorieën is dat mensen niet letten op wat ze eten, maar enkel en alleen op de hoeveelheid calorieën. Zo kunnen ze als nog ongezond eten en hiermee proberen ze af te vallen. En iedereen weet eigenlijk wel dat dit niet werkt. Ook proberen veel mensen te compenseren. Als ze een stuk chocolade van 150 calorieën hebben gegeten proberen ze net zo lang te sporten tot ze die 150 calorieën hebben verbrand. Helaas werkt dit niet zo gemakkelijk, want die reep chocolade is echt niet zo gemakkelijk uit je lichaam te verwijderen.

Niet vol te houden

Daarnaast is het heel erg moeilijk om constant alles wat je eet en alle calorieën bij te houden. Daar word je toch gek van? Dit kan dan ook heel erg demotiverend werken tijdens het afvallen en zorgen dat je alleen maar meer wilt eten. Ik vind het persoonlijk verschrikkelijk om constant op die manier bewust te zijn van elke hap die je in je mond stopt. Nee, laat mij maar lekker onbezonnen eten van gezonde voeding. Niet nadenken, gewoon genieten!

Hoe moet het dan?

Producten die calorieën, maar bijna geen voedingstoffen bevatten worden lege calorieën genoemd. Denk bijvoorbeeld aan ongezonde koekjes. Ze vullen wel maar ze voeden je lichaam niet. Je moet dus niet letten op het aantal calorieën, maar op de voedingsstoffen. Voedingsstoffen als vitaminen en mineralen zijn van essentieel belang voor ons lichaam en zonder deze stoffen kunnen we niet functioneren. Je kunt veel beter 3000 calorieën per dag eten aan groenten en fruit dan 1850 ‘lege calorieën’. Deze voeden je lichaam namelijk niet en zorgen voor vervelende kwaaltjes en honger.

Probeer je dus niet te focussen op de hoeveelheid calorieën, maar op de kwaliteit van je voeding. Eet voldoende groenten en fruit en vermijd zoveel mogelijk bewerkt voedsel en suikerrijke producten. Succes!


Deel dit:

Geschreven door: Redactie


Reacties (2)


Je bent nog niet ingelogd. Log in of maak een nieuw account om een reactie te plaatsen.

Reageren zonder inlog kan ook:

Hoeveel is 5 + 3 ?

VRIENDINNEN MAAK JE ZO ONLINE!

Welkom op het grootste vriendinnenplatform van Nederland. Je kunt hier op een gemakkelijke en vrijblijvende manier nieuwe vriendschappen sluiten en jouw vriendenkring vergroten. 

registreer direct

Gesloten vriendschappen

197704

Nieuwe leden

22-08-2019
22-08-2019
22-08-2019
22-08-2019

share op instagram     share via facebook     share op twitter     share op pinterest     share op bloglovin