Vetten, de fabels & feiten!

Body & Mind / 28 april 2018
Vetten, de fabels & feiten!
Shutterstock
Zijn vetten per definitie vetmakers? Vergeet het maar! Vetten. Tja je hebt ongezonde(re) en gezonde vetten, dat heb je vast wel eens gehoord. Maar, wat zijn dan de goede en wat zijn de slechte? Er is veel verwarring en controversie over vetten. In dit blog de fabels en feiten! Zo weet je straks wat je wel en beter niet in je boodschappenmandje kunt leggen. Al mag je jezelf af en toe best met een lekker tussendoortje verwennen natuurlijk! Deze kan ook lekker én gezond zijn, toch?!

Fabel: van vet word je dik. Feit: van teveel calorieën word je dik!

Koolhydraten en vetten zijn de belangrijkste energie leveranciers in je lichaam, juist! Vetten leveren ook energie. Het gaat uiteindelijk om de energiebalans. Als je meer energie binnenkrijgt dan je nodig hebt word je te zwaar. Simpel toch?!

Je zou het misschien niet denken, maar naast dat we voor een groot deel bestaan uit water, bestaat ons lichaam ook voor een groot deel uit vetten! En dan bedoel ik natuurlijk niet de ‘welvaarts’ vetjes ;) Neem bijvoorbeeld de hersenen, 55% vetten! En onze celwanden; jawel, lipiden, oftewel, vetten.

We kunnen er niet zonder. Heel veel functies in ons lichaam worden uitgevoerd met behulp van vetten. Dus het is belangrijk dat je vetten binnenkrijgt. Maar wél, en hier gaat het natuurlijk om, de juiste vetten! Dit zijn met name de onverzadigde vetten. Ezelsbrug: Onverzadigd is Oké.

Fabel: vet is ongezond. Feit: vet heb je nodig om gezond te blijven!

Naast dat vet energie levert beschermd het daarnaast onze organen en het zorgt ervoor dat je huid niet uitdroogt. Ook heb je vetten nodig om bepaalde vitaminen te kunnen opnemen en transporteren. Dit zijn de in vet oplosbare vitaminen A, D, E en K.

Vetten kun je indelen in de volgende groepen: verzadigde en onverzadigde vetten. We leggen het verschil hier aan je uit.

Onverzadigd vet

Onverzadigde vetten zijn vloeibaar bij kamertemperatuur. Deze vetten vind je in zowel dierlijke als plantaardige producten. Zoals: avocado’s, oliën, vis, vlees en zuivel. Onverzadigde vetten zijn gezonde vetten die ons helpen bij allerlei processen in het lichaam. Ze voeden onze huid en haren, helpen bij het voorkomen van ontstekingen, versterken ons immuunsysteem en verlagen het cholesterol-gehalte.

Omega-3-vetzuren (lijnzaad, noten en vette vis)
Omega-6-vetzuren (zonnebloemolie, vlees, palmolie)
Omega-9-vetzuren (olijfolie)

Verzadigd vet

Verzadigde vetten zijn ‘vast’ zijn op kamertemperatuur. Zoals roomboter, kaas, vetrandjes aan vlees. Toch zijn verzadigde vetten in kleine hoeveelheden niet slecht voor je. Het bevat nog steeds voedingsstoffen die goed zijn voor bepaalde processen in ons lichaam. Meestal worden ze afgeraden, omdat men de neiging heeft ze lekker te vinden en teveel te gebruiken. Wees dus slim! Wil je lekker roomboter op je versgebakken broodje, prima, maar dan een dun laagje. En eet geen 10 broodjes. Ook hier: denk aan je energiebalans.

Transvet

Transvetten: foute vetten! Transvetten komen niet in de natuur voor. Het zijn vetten die in een fabriek worden omgezet in verzadigd vet dmv hydrogenering. Na dit proces kun je het vet gebruiken voor frituren, bakken, het maken van koekjes, koffiemelkpoeder, snoep en andere snacks. Het heeft een nog sterker ongunstig effect op onze gezondheid. Ons lichaam heeft geen transvet nodig om te functioneren, het is geen voedingsstof!

Wat staat er dan bij ons in het keukenkastje? Van zelfgemaakte pindakaas, lijnzaadolie tot bio kokosolie. Kokosolie is perfect om in te bakken. Kokosolie kan namelijk goed tegen verhitting, het oxideert niet. Andere vetten wel. Ook perfect als waterproof make-up remover trouwens! Lijnzaadolie gebruik ik als basis voor bijvoorbeeld een dressing of roer een eetlepel door mijn ontbijt.

Een blik in mijn keukenkastje

Gelukkig houd ik niet zo van koekjes en snoepjes. Het trekt me niet, ik koop het niet en ik eet het niet. Dat is niet altijd zo geweest hoor! In mijn studenten tijd… oef! Maar geleidelijk aan is het verdwenen uit mijn voedingspatroon. Als danseres merk je wat de juiste voeding op het juiste moment kan doen voor je lijf en gevoel. Dans is topsport, je moet een gezond en fit lichaam hebben en zo zijn beetje bij beetje die ongezonde dingen op een hele natuurlijke manier verdwenen. Een natuurlijk proces. Dé manier voor je lichaam om zich aan te passen.

TIP!

Koop dus minder/geen transvetproducten. Hoe lastig misschien ook, haal het niet in huis. Zorg voor gezonde snacks; gedroogde vruchten, pure chocolade, zelfgepofte popcorn (met een mespuntje zout en verse kruiden mmm), ongebrande ongezouten noten! Je zult zien dat hoe minder ‘troep’ je eet, hoe minder je lichaam (en geest!) er naar vraagt! Bon appetite!


Deel dit:

Geschreven door: karin Lambrechtse - www.karinlambrechtse.nl

karin Lambrechtse

Hallo, ik ben Karin! Na 11 jaar professioneel te hebben gedanst bij Introdans werk ik nu als freelance danseres, dansdocent en choreograaf. Daarnaast studeer ik Voeding & Diëtetiek waarbij ik me specialiseer in voeding voor dansers en sportvoeding. Gezond leven vind ik belangrijk! Dol op: het creëren (en verorberen) van lekkere recepten (95% WFPB), (race)fietsen, fotograferen en zelfgemaakte pindakaas. SPORTables, mijn kookboek vol on-the-go recepten voor (top)sporters is sinds juli '16 verkrijgbaar. Yeah! Wil je meer weten? Kijk op: www.karinlambrechtse.nl



Lees meer over deze blogger

Reacties (0)


Je bent nog niet ingelogd. Log in of maak een nieuw account om een reactie te plaatsen.

Reageren zonder inlog kan ook:

Hoeveel is 5 + 3 ?

VRIENDINNEN MAAK JE ZO ONLINE!

Welkom op het grootste vriendinnenplatform van Nederland. Je kunt hier op een gemakkelijke en vrijblijvende manier nieuwe vriendschappen sluiten en jouw vriendenkring vergroten. 

registreer direct

Gesloten vriendschappen

169842

Nieuwe leden

23-09-2018
23-09-2018
22-09-2018
22-09-2018

share op instagram     share via facebook     share op twitter     share op pinterest     share op bloglovin