Tips om blessures tijdens het sporten te voorkomen

Body & Mind / 26 juni 2017
Tips om blessures tijdens het sporten te voorkomen
pexels.com
De zomer komt eraan en dit betekent dat we allemaal graag weer strak in ons velletje willen zitten! En dus gaan we van een winterlang bankhangen, ineens fanatiek aan de slag in de sportschool of buiten rennen. Hoe zorg je ervoor dat je niet na een week geblesseerd op de bank ligt? Wij geven je tips!

Rustig opbouwen

Begin rustig! We weten dat het lastig is, want je wilt natuurlijk zo snel mogelijk resultaat zien. Snappen we. Maar als je te fanatiek begint, is er een aanzienlijke kans dat je snel geblesseerd zal zijn en dan volgt er helemaal geen resultaat. Dus bouw het op!

Warming up

Een goede warming up is het halve werk. Ga niet met koude spieren meteen een rondje hardlopen of aan de gewichten hangen, maar warm je spieren even op, zodat ze tegen een stootje kunnen en niet uitgerekt worden.

Goede schoenen

Het is ontzettend belangrijk om goede schoenen aan te doen tijdens het sporten. Je zou denken; ik kan toch best trainen op mijn afgetrapte gympies? Nee, die bieden echt niet voldoende ondersteuning tijdens het sporten. Laat je dus informeren in een sportwinkel over de beste sportschoenen voor jou en de sport die je wilt beoefenen!

Begeleiding

Als je helemaal nieuw bent in de sportschool, is het handig om in ieder geval de eerste keer onder begeleiding te trainen of volgens een professioneel opgesteld schema te sporten. Als je zelf namelijk maar wat gaat doen, weet je eigenlijk niet goed waar je mee bezig bent. En ook een uitleg over de werking van de apparaten is cruciaal om de juiste bewegingen te maken. Ook voor het hardlopen buiten zou je een schema (app) kunnen gebruiken om het op te bouwen.

Cooling down

Net zoals een warming up belangrijk is, is een cooling down dat ook. Heb je een uurtje geknald? Zorg er dan voor dat je na dat uur je spieren weer even goed rekt en strekt. Dit voorkomt mega spierpijn voor de dagen daarna.

Signalen

En last but not least; let goed op de signalen die jouw lichaam je geeft. Doet een bepaalde oefening teveel pijn? Stop dan. Je voelt je misschien soms een afhaker, maar je wilt echt niet de komende maanden in de lappenmand zitten.


Deel dit:

Geschreven door: Redactie


Reacties (0)


Je bent nog niet ingelogd. Log in of maak een nieuw account om een reactie te plaatsen.

Reageren zonder inlog kan ook:

Hoeveel is 5 + 1 ?

VRIENDINNEN MAAK JE ZO ONLINE!

Welkom op het grootste vriendinnenplatform van Nederland. Je kunt hier op een gemakkelijke en vrijblijvende manier nieuwe vriendschappen sluiten en jouw vriendenkring vergroten. 

registreer direct

Gesloten vriendschappen

227972

Nieuwe leden

26-10-2020
25-10-2020
25-10-2020
25-10-2020

share op instagram     share via facebook     share op twitter     share op pinterest     share op bloglovin

Op het forum

Gelderland
Ede en omgv
24
Overijssel
Kletsgroepje
8