Tip(s) tegen de herfstdip!

Body & Mind / 22 november 2018
Tip(s) tegen de herfstdip!
Shutterstock
Gekleurde blaadjes aan de bomen. Vallende eikeltjes en kastanjes. De eerste paddenstoelen steken hun kopjes boven de grond. De herfst heeft zijn intreden gedaan. Zie jij er als een berg tegenop? Ligt de herfstdip op de loer? Of is de herfst juist je meest favoriete jaargetijde?

Stop met de herfstdip

Voordat ik een aantal tips ga geven over hoe je een herfstdip kunt voorkomen, wil ik je eerst eens uitdagen jezelf voor te nemen er gewoonweg niet aan mee te doen! Zeg tegen jezelf dat je niet meedoet aan die onzin zoals de jaarlijkse herfstdip! Alleen al de gedachten aan een herfstdip, het praten over het trieste weer en de donkere dagen, doet je regelrecht afglijden naar een dip!

Neem jezelf dus voor hier niet aan mee te doen, maar juist de positieve kanten van de herfst te benadrukken. Denk aan hoe prachtig het is om de gekleurde bladeren te zien stralen in de zon. Steek ’s avonds de kaarsjes aan en maak het gezellig in huis. Laat de herfst terug komen in de accessoires in je huis en kook een lekkere herfstkost. Kortom, geniet van de herfst! Mocht je goede voornemen dreigen te mislukken, probeer dan onderstaande tips eens uit.

Ga eropuit!

De herfst is een prachtig jaargetijde, ideaal voor een boswandeling. De herfst ruikt heerlijk en wanneer je die herfstlucht eens even goed door je longen laat gaan voel je de energie door je lijf stromen. Ons lichaam heeft natuurlijk daglicht nodig voor het aanmaken van cortisol, het hormoon wat ons wakker, alert, en stressbestendig houdt. Het wordt ook wel het stresshormoon genoemd. Een wandeling in de bossen, maar ook het ommetje tijdens een middagpauze zorgt ervoor dat je aan voldoende daglicht komt om de korter wordende dagen te compenseren. Hiermee verkleinen we ook de kans op een ontregelde biologische klok.

Zorg voor structuur in je dag

Om een goed slaap/waak ritme te bevorderen, is het belangrijk te zorgen voor structuur in je dag. Op tijd opstaan en op gezette tijden eten en bewegen geven je die structuur. Hoe verleidelijk het soms ook kan zijn om onder je dikke, donzige dekbed te blijven liggen, is het verstandiger om op te staan. Ook wanneer het je vrije dag is!

Ga op tijd naar bed

Wanneer je in de ochtend op tijd bent opgestaan zal je merken dat je gemakkelijker kiest om ’s avonds weer op tijd je bed in te duiken. Voldoende nachtrust heb je nodig voor het aanmaken van het slaaphormoon melatonine. Dit hormoon heb je vervolgens overdag weer nodig voor het aanmaken van het ‘stresshormoon’ cortisol. Dat maakt het kringetje dan ook compleet! Om een goede nachtrust te bevorderen is het handig te zorgen voor een donkere slaapomgeving, voldoende frisse lucht op je slaapkamer en een prikkelarme omgeving. Vlak voor het slapen gaan eten bevordert je nachtrust niet, evenmin als het checken van je mail, Facebook of Instagram.

Social Media

Dat brengt ons meteen bij de volgende tip: social media. Wanneer je vlak voor het slapen gaan nog even tuurt op je tablet of smartphone, krijgen je hersenen nog heel wat prikkels te verwerken. Ook het licht, afkomstig van het beeldscherm bevordert de aanmaak van het slaaphormoon melatonine niet, evenmin als de TV. Je kunt bijvoorbeeld met jezelf afspreken na 21.00 uur niet meer te kijken op social media en wellicht je geluid van je telefoon uit te zetten.

Ook overdag is het verstandig niet voortdurend op je telefoon te kijken. De berichten van je facebook vrienden over hoe geweldig hun dag verloopt, zijn wellicht niet de juiste voeding voor je gemoedstoestand. Bedenk je vooral ook dat facebook gebruikers veelal de leuke dingen uit het leven melden, maar over de minder leuke dingen zwijgen. Het beeld wat je hierdoor van een ander creëert, zou in werkelijkheid weleens heel anders kunnen zijn! Spiegel jezelf dan ook niet met al die ‘vrienden’. Voel je daarnaast niet verplicht om op elke mail, whatsapp of ander bericht meteen te moeten reageren. Dat geeft een hoop rust.

Voldoende beweging

Bewegen is een goede manier om je herfstdip te verslaan. Wanneer je dit ook nog eens doet in de buitenlucht, sla je twee vliegen in een klap! Vooral in de ochtenduren, wanneer het daglicht op zijn sterkst is. Bewegen geeft je energie en zorgt voor ontspanning.

Eet gevarieerd, gezond en met regelmaat

Om de dag goed te kunnen beginnen heb je een ontbijt nodig. Sla geen maaltijden over. Zorg voor gevarieerd en gezond eten. Beperk of vermijd de geraffineerde suikers uit koek, snoep, gebak en frisdrank. De geleverde energieboost is maar van korte duur. Dit geldt ook voor cafeïne houdende dranken zoals koffie en cola.

Tot slot

Bovenstaande tips zijn natuurlijk goed voor iedereen, mét of zonder herfstdip. Het is gewoonweg een gezonde manier van leven. Ik blijf er dan ook bij dat de allerbeste tip om uit je dip te blijven is, jezelf voornemen er niet aan mee te doen. Succes!


Deel dit:

Geschreven door: Esther van Bijnen - www.dooresther.nl

Esther van Bijnen

Hallo, ik ben Esther van Bijnen, moeder van twee prachtige kinderen. Als Coach, schrijfster, inspirator, docent dans en een creatieveling met een passie voor (hooggevoelige) kinderen, zet ik mij in om kinderen en hun ouders, het contact met zichzelf te laten herstellen en te behouden. Op die manier zullen zij zich beter staande kunnen houden in een wereld die hen overweldigt. Tijdens het opgroeien tot een volwassen persoon is het mogelijk dat je het contact met jezelf verliest. Opvoeding, gebeurtenissen in je leven, school en omgeving, zijn hierbij van invloed. Door jezelf keer op keer aan te passen, te doen (waarvan jij denkt) wat er van je verwacht wordt, ga je beetje bij beetje bij je binnenste vandaan. Het lijntje tussen jou en jezelf wordt steeds dunner, de verbinding steeds slechter, in sommige gevallen wordt het contact zelfs helemaal verbroken. Wanneer kinderen het contact met zichzelf verliezen, wordt het moeilijker zichzelf staande te houden in die overweldigende wereld. Ze raken sneller overprikkeld wat kan leiden tot allerlei klachten. Door middel van coaching, workshops en trainingen help en begeleid ik kinderen en ouders het contact met zichzelf te herstellen, te behouden en weer in balans te zijn. Wil je graag meer weten over hoe ik dat doe? Kijk op www.dooresther.nl



Lees meer over deze blogger

Reacties (0)


Je bent nog niet ingelogd. Log in of maak een nieuw account om een reactie te plaatsen.

Reageren zonder inlog kan ook:

Hoeveel is 5 + 5 ?

VRIENDINNEN MAAK JE ZO ONLINE!

Welkom op het grootste vriendinnenplatform van Nederland. Je kunt hier op een gemakkelijke en vrijblijvende manier nieuwe vriendschappen sluiten en jouw vriendenkring vergroten. 

registreer direct

Gesloten vriendschappen

187632

Nieuwe leden

20-05-2019
20-05-2019
20-05-2019
20-05-2019

share op instagram     share via facebook     share op twitter     share op pinterest     share op bloglovin