Terug in de tijd (examen) stress tips!

Body & Mind / 12 mei 2014
Terug in de tijd (examen) stress tips!
kaboompics.com
Over een paar weken is het alweer zover… Dan duiken we massaal in onze nieuwe bikini’s de zomer in! Maar eerst nog even... schoolexamen doen! Terug in de tijd (examen) stress tips...

Ongelooflijk, maar waar. Nog even en het seizoen zit er al weer op! Seizoen, schooljaar, hoe je het ook wilt noemen. Beiden, in mijn geval. Wie van jullie moet er ook aan geloven?

Sinds augustus 2013 heeft mijn leven een hele ommezwaai gemaakt. Van fulltime dansen bij een balletgezelschap naar studeren en freelancen. De komende 2 weken staan in het teken van, jawel eindexamens VWO! Zijn er nog meer dames hier die eindexamen gaan doen??? Ik duim voor ons! Heeeeel hard! En ook al ben ik dan 33, als ik slaag dan hangt de vlag, inclusief schooltas dus echt wel uit!

Dat ik 16 jaar na het behalen van mijn HAVO diploma ooit nog mijn VWO zou doen. Dat had ik in mijn stoutste dromen niet kunnen bedenken. Doel was destijds; slagen en er nooit meer aan denken, lekker dansen en de wereld veroveren. Zo zie je maar weer; zeg nooit nooit…!

De 16 jaar die volgden in Arnhem voelen, als ik in gedachten terug in de tijd duik, als meerdere levens… Zoveel gedaan, meegemaakt, mensen ontmoet, geleerd, afscheid genomen, gereisd, gedanst, gedanst, gedanst. Maar eerlijk is eerlijk, het is stiekem hartstikke leuk om weer met mijn neus in de boeken te zitten en van alles te leren! Je kijkt er toch anders tegen aan als je ouder bent. Scheikunde, biologie en wiskunde A doe ik. Reuze interessant allemaal. Oei, ben ik alsnog een nerd?!

Terug in de tijd dus! Wat was het toen anders in 1998. Wiskunde deden we zonder grafische rekenmachine, maar mét een tabellenboekje. Kent iemand die nog? Niemand in mijn huidige klas i.i.g.. Niks geen Binas of Biodata tot je beschikking tijdens het examen biologie. DNA? Daar was nog nauwelijks iets over bekend en het was al helemaal geen examen stof. Als je thuis aan je huiswerk vastliep: pech, wachten tot de volgende les. Nu is daar tadaaaa, het World Wide Web, waar je al je antwoorden én uitleg vind in tekst en film. Bizar! Maar ik ben er maar wat blij mee. Een stuk gemakkelijker en praktischer. Ons dagelijkse leven met al die apparaten en mogelijkheden is zo vanzelfsprekend. Hoe zal dat zijn over nog eens 17jaar?

Of ik zenuwachtig ben? Nee… nog niet echt eigenlijk. Dat komt misschien door de 5 freelance dans projecten die tegelijkertijd lopen en ook behoorlijk wat tijd en energie opeisen. But don't worry, als ik straks in die zaal achter dat tafeltje zit... Stress en spanningssituaties zijn me 'gelukkig' bekend, daar leer je wel mee om te gaan in de danswereld. Ik vind het ergens ook wel lekker, het hoort erbij, net als bij een premiere van een dansproductie in het theater. Je bereid je zo goed mogelijk voor en leeft er naar toe. Al is er natuurlijk geen applaus na mijn examen. Niet getreurd, het applaus staat in de koelkast in de vorm van een fles lekkere bubbels! MMM :)

all rights reserved. Peter van Stralen

Hoe bereid je je het beste voor en hoe kun je het beste met stress situaties omgaan?

- Goed rusten, dus vroeg naar bed! Maar ook niet té lang slapen. Ik probeer er rond 22:30 in te liggen. En fris en fit wakker worden, heerlijk!

- Goed eten en voor jezelf zorgen. Maak een lekker en uitgebreid ontbijt. Las pauzes in, even lekker naar buiten, korte wandeling maken of uurtje sporten.

- Geloof in jezelf, wees trots, maar probeer niet perfect te zijn. Niemand is perfect.

- Drink niet teveel koffie. Energie nodig? Neem een kiwi of 2! Vitamine C boost je systeem en geeft je een echte oppepper! Of zet thee met een oppeppend kruid zoals citroen melisse of munt.

- Adem in adem uit. Bewust. Met je ogen dicht. Hoopt de spanning zich ongemerkt op in je nek: rol je schouders, knik ja en schud nee met je hoofd.

- Plan. Dat geeft rust in je hoofd.

- Lach! Tussendoor even flink schaterlachen, heerlijk en het geeft totale ontspanning!

- Vraag om een massage! Nek, voeten, schouders... Help altijd :)

- Ben je echt een stresskip? Dan kun je kiezen voor natuurlijke hulpmiddelen zoals; ginseng, haver, hop, kamille, lavendel, sintjanskruid, en valeriaan. Begin dan een paar dagen van te voren met slikken of drinken (thee) van dit kruid. Het ontspant maar heeft geen effect op je hersenactiviteit! Want suf je examens maken daar zit je niet op te wachten natuurlijk.

- Geniet. Klinkt raar, maar echt, geniet van de sommen voor je neus, van leven in het moment en maak er het beste van. Lees de vraag goed en geef antwoord. Haal alles eruit wat erin zit. En er zit veel in! Twijfel je, niets aan de hand, gewoon door naar de volgende vraag.

- Last but not least: nooit uit het oog verliezen dat er leven is na de examens. Of wat het ook is dat je een gestrest gevoel geeft. Wat nu ontzettend intens lijkt en voelt zal niet eeuwig duren. Je doet je best meer kun je niet doen.

Succes, toitoitoi, break a leg, duimduimduim!! Liefs Karin


Deel dit:

Geschreven door: karin Lambrechtse - www.karinlambrechtse.nl

karin Lambrechtse

Hallo, ik ben Karin! Na 11 jaar professioneel te hebben gedanst bij Introdans werk ik nu als freelance danseres, dansdocent en choreograaf. Daarnaast studeer ik Voeding & Diëtetiek waarbij ik me specialiseer in voeding voor dansers en sportvoeding. Gezond leven vind ik belangrijk! Dol op: het creëren (en verorberen) van lekkere recepten (95% WFPB), (race)fietsen, fotograferen en zelfgemaakte pindakaas. SPORTables, mijn kookboek vol on-the-go recepten voor (top)sporters is sinds juli '16 verkrijgbaar. Yeah! Wil je meer weten? Kijk op: www.karinlambrechtse.nl



Lees meer over deze blogger

Reacties (2)


Je bent nog niet ingelogd. Log in of maak een nieuw account om een reactie te plaatsen.

Reageren zonder inlog kan ook:

Hoeveel is 5 + 3 ?

VRIENDINNEN MAAK JE ZO ONLINE!

Welkom op het grootste vriendinnenplatform van Nederland. Je kunt hier op een gemakkelijke en vrijblijvende manier nieuwe vriendschappen sluiten en jouw vriendenkring vergroten. 

registreer direct

Gesloten vriendschappen

200264

Nieuwe leden

20-09-2019
20-09-2019
20-09-2019
19-09-2019

share op instagram     share via facebook     share op twitter     share op pinterest     share op bloglovin

Op het forum