Stoppen met het eeuwige diëten; 3 slimme tips!

Body & Mind / 05 april 2019
Stoppen met het eeuwige diëten; 3 slimme tips!
Shutterstock
Als je het internet en andere media moet geloven dan is afvallen de enige weg naar geluk en een goede gezondheid. Best ironisch wanneer je bedenkt dat onderzoek een consistente relatie op afslankpogingen en gewichtstoename laat zien.

Waarom diëten eigenlijk niet werkt

Oftewel, hoe meer je dieet hoe groter de kans op het toenemen van je gewicht. Het lichaam lijkt te vechten tegen gewichtsverlies. Al die afslankpogingen leiden in veel gevallen vooral tot een hoop frustratie, gestoord eetgedrag en een steeds lager zelfbeeld in plaats van tot jouw ideale gewicht. En ja, uiteraard zijn er uitzonderingen.

Periodes van weinig eten afgewisseld met veel eten, eetbuien, sporten met tegenzin, schuldgevoelens, schaamte… Jarenlang diëten gaat je niet in de koude kleren zitten. Ben je klaar met het eeuwige ‘opnieuw beginnen’ en ‘nog maar een keer proberen’?

Werk met onderstaande tips aan een betere relatie met eten en meer rust in je hoofd:

1. Eet wanneer je honger hebt

Water drinken, afleiding zoeken… Er zijn een hoop tips tegen trek te vinden, alsof trek iets slechts is. Behalve gewoon naar de wc gaan zou ik je geen andere tip kunnen geven tegen een volle blaas. Zo zou het ook met trek moeten zijn. Heb je trek? Eet. Een stuk minder mensen zouden zich overeten als ze op tijd (en genoeg) zouden eten. En met op tijd bedoel ik hier: niet wachten tot je scheel kijkt van de honger. Restrictie leidt in veel gevallen juíst tot overeten. Dat heeft weinig met wilskracht te maken maar een hoop met biologie. Zie het een beetje zoals het lang inhouden van je adem. Uiteindelijk eindig je happend naar lucht.

2. Eet tot je verzadigd bent

Het is natuurlijk niet zo gek dat je jezelf in de snoepkast tegenkomt wanneer je al 6 uur leeft op slechts twee crackers en een glas water. Eet eens net zo lang door tot je denkt “nu kan ik er wel even een paar uur tegenaan”. Er zit namelijk een verschil tussen goed verzadigd zijn en net geen honger meer hebben. Tip: zorg voor een gevarieerde maaltijd die zowel koolhydraten, vezels, eiwitten als vetten bevat.

3. Eet wat vaker dingen die je lekker vindt

Je kunt nog zo verzadigd zijn, als je nooit voldaan bent is de kans erg groot dat je jezelf vroeg of laat alsnog in die snoepkast tegenkomt. En nee, niet elke maaltijd hoeft een feestje te zijn of te bestaan uit chocoladetaart. Het kunnen ook kleine dingen zijn zoals kiezen voor volle yoghurt, koolhydraten toevoegen aan je maaltijd, een lekkere saus toevoegen, gewoon een keer die hagelslag op je boterham doen etc. Een gezond voedingspatroon is een stuk minder zwart-wit dan de media je wil laten geloven.


Deel dit:

Geschreven door: Carlijn Appel - www.voedingsadviesappel.nl

Carlijn Appel

Hoi, ik ben Carlijn. Ik ben 29 jaar en woon in Rotterdam. Ik werk nu zo'n 7 jaar als zelfstandig diëtist in mijn eigen praktijk. Ik geloof niet in diëten als duurzame oplossing. Ik ben er zelfs van overtuigd dat langdurig diëten bijdraagt aan het probleem. Dagelijks help ik mensen hun relatie met eten verbeteren. Ik leer mensen weer op zichzelf vertrouwen zodat zij het eeuwige diëten achter zich kunnen laten en door de bomen het bos weer kunnen zien. Het is mijn missie dat meer vrouwen het diëten achter zich kunnen laten en meer tijd overhouden om te genieten van het leven.



Lees meer over deze blogger

Reacties (0)


Je bent nog niet ingelogd. Log in of maak een nieuw account om een reactie te plaatsen.

Reageren zonder inlog kan ook:

Hoeveel is 5 + 5 ?

VRIENDINNEN MAAK JE ZO ONLINE!

Welkom op het grootste vriendinnenplatform van Nederland. Je kunt hier op een gemakkelijke en vrijblijvende manier nieuwe vriendschappen sluiten en jouw vriendenkring vergroten. 

registreer direct

Gesloten vriendschappen

200284

Nieuwe leden

20-09-2019
20-09-2019
20-09-2019
20-09-2019

share op instagram     share via facebook     share op twitter     share op pinterest     share op bloglovin