Mindful zijn zonder mindfulness meditaties: mag dat?

Body & Mind / 26 januari 2015
Mindful zijn zonder mindfulness meditaties: mag dat?
Shutterstock
De term mindfulness roept bij velen van ons onherroepelijk het beeld op van wierookstokjes, eindeloze mindfulness meditaties, klankschalen, zelfgeknutselde altaartjes en vaag geklets over reïncarnatie en Nirvana. En dat terwijl mindfulness tegelijkertijd een klinisch bewezen methode is om stress bij de wortel aan te pakken en meer plezier uit je leven te halen. Ik heb ontdekt hoe je toch van een meer mindful leven kunt genieten zonder zweverige mindfulness meditaties aan te hoeven leren.

Zou de echte Mindfulness willen opstaan, please?

Ik beoefen mindfulness al meer dan 8 jaar. Ik heb in die tijd alle uithoeken van de mindfulness-filosofie onderzocht en in de praktijk getest: van langdurige meditaties tot intensieve yoga-sessies, van lopen met aandacht tot zwijgen met aandacht, van zure workshops tot oergezellige bijeenkomsten en van vechten voor m’n leven tot mindful sterven –dit laatste, ik geef toe, vond plaats tijdens een nogal extreme retraiteweek in de jungle van Maleisië waar ik door de leraren hardhandig naar een hoger bewustzijn geschopt werd, oemph!

Mindfulness zonder zen-gedoe
Na al die jaren zelf oefenen, het verorberen van een complete bibliotheek aan boeken over bewustwording en het schrijven van twee internationale bestsellers over mindfulness, heb ik mijn eigen pad gevonden om mindfulness toe te kunnen passen in het dagelijks leven.

Dat pad is zeker niet zweverig (ik zit meer in de hoek van ‘niet lullen maar poetsen’) maar ook zeker niet kil en klinisch, want ik omarm zowel de spirituele waarden van mindfulness als de praktische toepasbaarheid van haar schitterende principes.

Wat mij betreft hoef je dus niet op een meditatiekussentje te kruipen en jezelf met wierookdampen te verstikken om het pad naar innerlijke rust te vinden.

Elke-dag-mindfulness: misschien niet zo exotisch, maar wèl stress-verlagend
Ondanks dat ik jarenlang elke dag gemediteerd heb, ontdekte ik dat ik de officiële mindfulness meditaties (zitten, lopen, yoga en de bodyscan) steeds vaker verving door onofficiële ‘meditaties’: het oefenen van aandacht in alles wat ik deed.

Ik merkte dat dit meer zoden aan de dijk zette dan ’s ochtends en ’s avonds een uur roerloos op een kussen zitten. Dit garandeert namelijk helemaal geen verhoogd bewustzijn en eeuwig durende inner peace.

Het is veel verstandiger (en makkelijker) om gedurende de dag, de hele dag door, bewust te zijn van wat je doet en denkt –zonder daarover te oordelen.

Het bewustzijn van je denken en doen zorgt voor afstand tussen jou (je ziel, je hart) en je hersenactiviteit (je denken, je ego).

Dit geeft je de kans om rustig naar jezelf te kijken. Het stille observeren helpt om je stress-levels laag te houden en niet van elk wissie en wassie uit je ster te gaan. Beter voor jou en beter voor je omgeving!

Tip: zet mindfulness in zonder meditaties

Kies een routine-bezigheid, zoals tandenpoetsen, een glas water drinken of groenten snijden, en oefen de komende dagen met het uitvoeren van deze eenvoudige taak in volledige aandacht. Als je gedachten afdwalen, merk dit dan op en keer terug naar je taak. Voel wat dit met je doet.

Meer weten? Klik hier voor meer informatie, praktische tips, inspirerende mindfulness goodies en gratis proeflessen.

Succes!
Marisa x


Deel dit:

Geschreven door: Marisa - www.growingmindfulness.nl

Marisa

Hallo, mijn naam is Marisa en ik denk, droom, doe en adem mindfulness. Sinds ik mindfulness beoefen – na een flinke burnout door een stressvolle carrière in de reclame – is mijn leven totaal veranderd. Ik schrijf boeken, blog posts en online leerprogramma’s over mindfulness en werk aan een historische mindfulness-roman. Ik wil vrouwen helpen om, in de hectiek van alledag, innerlijke rust en balans te vinden met behulp van nuchtere mindfulness-zonder-zen-gedoe. Ik heet je van harte welkom op mijn website www.growingmindfulness.nl voor inspiratie, goodies en gratis proeflessen.



Lees meer over deze blogger

Reacties (11)

Nathalie Vercammen
Nathalie Vercammen 29-01-2015 12:41

Ik probeer als ontspanning en mindfulness te lezen. Dan valt ook alle sleur van me af en kan ik niet over zaken zitten piekeren. Maar ik zal eens opletten bij het koken ed.

Marisa
Marisa 30-01-2015 12:17

Hoi Nathalie, wat goed dat je al de ervaring hebt dat lezen over mindfulness gepieker tegengaat. Succes met mindful koken! Groetjes, Marisa

Nathalie Vercammen
Nathalie Vercammen 30-01-2015 13:40

Hoi Marisa, ik lees niet over mindfulness, maar meestal fictie, maar als ik lees kan ik aan niets anders denken. Dat bedoelde ik met mindfulness lezen.

sanne
sanne 21-02-2015 09:54

wauwww die jurk op de foto is echtt super mooi....!!! 😊

Marisa
Marisa 21-02-2015 09:58

Zou jou ook goed staan, Sanne!

Sonia van Soolingen
Sonia van Soolingen 20-07-2015 20:02

Goef dat ik dit nu lees! Ik ben me gaan verdiepen in wat mindfullnes doet met chronische pijn, en ik schrok van het idee dat ik hier een paar uur per dag aan kwijt zou zijn. En dan weet ik nog niet eens of het allemaal werkt wat je hier beschrijft, spreekt mij wel aan.

Marisa
Marisa 20-07-2015 21:03

Hoi Sonia, je kunt mindfulness toepassen door de officiële meditaties aan te leren en elke dag te doen. Maar ik weet uit ervaring dat veel mensen daar helemaal geen tijd voor hebben. Vandaar dat mijn mindfulness aanpak meer praktisch is, waarbij mijn oefeningen zich makkelijk aan jouw dagroutine aanpassen. Zo oefen je zonder moeite, en kun je van mindfulness echt een gewoonte maken. Mindfulness is trouwens een bewezen klinische methode die chronische pijn veel draaglijker maakt, dus zeker het proberen waard! Groetjes, Marisa

Sonia van Soolingen
Sonia van Soolingen 21-07-2015 16:08

Hoi Marisa,
Ik zag dat je ook een site hebt. Daar zal ik eens naar kijken en dan hoor je nog wel van mij.

Sonia van Soolingen
Sonia van Soolingen 06-10-2015 12:37

Hoi Marisa,
Nou, je hebt niks teveel gezegd! Het werkt echt! Nog niet echt tegen de pijn, maar ik voel me at over het algemeen wel beter dorpen

Sonia van Soolingen
Sonia van Soolingen 06-10-2015 12:41

Ik voel me over het algemeen veel beter door. Lekker handig, die dicteerfunctie, maar er kon daardoor soms wel met iets anders te staan.

Marisa
Marisa 07-10-2015 00:18

Hoi Sonia, wat super zeg!! Zet 'm op!


Je bent nog niet ingelogd. Log in of maak een nieuw account om een reactie te plaatsen.

Reageren zonder inlog kan ook:

Hoeveel is 5 + 5 ?

VRIENDINNEN MAAK JE ZO ONLINE!

Welkom op het grootste vriendinnenplatform van Nederland. Je kunt hier op een gemakkelijke en vrijblijvende manier nieuwe vriendschappen sluiten en jouw vriendenkring vergroten. 

registreer direct

Gesloten vriendschappen

202320

Nieuwe leden

18-10-2019
18-10-2019
18-10-2019
18-10-2019

share op instagram     share via facebook     share op twitter     share op pinterest     share op bloglovin

Nieuw artikel