Lekker loslaten: 3 praktische tips

Body & Mind / 20 oktober 2020
Lekker loslaten: 3 praktische tips
In deze roerige tijden waar geen einde aan lijkt te komen, kan het zijn dat je ook steeds meer en steeds vaker in een piekermodus zit. Je komt minder goed in slaap door allerlei (vaak negatieve) gedachten en zorgen. Of je bent overdag afgeleid door alle onrust in je hoofd. Dat kun je natuurlijk niet gebruiken. Om goed gefocust de dag door te kunnen komen, deel ik in dit blog 3 effectieve tips met jou om piekergedachten lekker los te laten en zo ruimte te maken voor de leuke en positieve dingen in je leven.

1. Schrijf je hoofd leeg

Iedere dag opnieuw verwerken en bewaren onze hersenen een enorme hoeveelheid informatie. Als de hersenen op een bepaald moment overbelast zijn, gaat het vaak mis. Je slaapt dan slecht, je bent snel afgeleid en vaak vergeetachtig.

De meest vreemde dingen poppen op ongeschikte momenten op. Tijdens die belangrijke vergadering denk je er opeens aan dat de boter op is. Dat soort dingen … Deze triviale gedachten zijn vaak wel de grootste stressoren. Want terwijl jij gefocust bezig bent met belangrijke dingen (de vergadering), verstoren ze dat proces waardoor je daarna automatische weer minder gefocust bent op datgene wat je doet.

Om al die triviale dingen uit je hoofd te krijgen, zit er maar één ding op. Dat is om alles op papier te zetten. Zoek met pen en papier in de aanslag een rustig plekje op. Neem de tijd en schrijf nu echt alles op, wat in je opkomt. Grote belangrijke dingen, maar ook dat pakje boter en alle andere kleine dingen.

Juist al die niet dringende kleine dingen moeten eruit: hoe onbelangrijk ze ook lijken. Want ze halen je uit je concentratie zolang ze in je hoofd blijven rondspoken. Ga door tot je echt niets meer kunt verzinnen. Vervolgens kun je dit als to-dolijstje gebruiken en de dingen in volgorde van relevantie afhandelen.

2. Over 10 jaar

Het merendeel van onze gedachtes is negatief of angstig, maar bijna alles waar we bang voor zijn zal nooit echt gebeuren of nooit uitkomen. Het is belangrijk om je dat goed te realiseren.

Maar wat nu als het een keer echt is misgegaan? Stel je hebt een fout gemaakt op je werk. Je schaamt je natuurlijk ontzettend en bent een beetje angstig over de mogelijke reactie van je baas. In deze situatie ben je natuurlijk de hele tijd bezig met dit voorval.

Zonde van je tijd: want allereerst kun je er nu niets meer aan doen dat het is gebeurd. Je kunt het niet ongedaan maken. Laat schuldgevoelens daarover dan ook zoveel mogelijk los. Kijk wél of je misschien iets kunt doen om de schade te beperken. En bied uiteraard je excuses aan bij de betrokkenen.

Een tweede tip is om meteen te schakelen en te denken: hoe erg is dit nog over 10 jaar? Is er dan nog schade of hebben mensen er dan nog blijvend last van? Als het antwoord ‘Nee’ is, mag jij het ook proberen los te laten. Wees hierbij mild voor jezelf. Het is ok zo; gebeurd is gebeurd en dat draai je niet terug. Tenslotte kun je de situatie wel evalueren en leren van je fouten zodat je dat soort dingen de volgende keer kunt voorkomen.

3. Schakel hulp in

Bij tip 1 heb je een uitgebreide lijst gemaakt van alles waar jij in je hoofd mee bezig bent. Pak de lijst er eens bij en vraag jezelf af: moet ik dit allemaal (zelf) doen? Vaak voelt het zo, dat we onze eigen boontjes moeten doppen. Maar dat is waarschijnlijk gewoon een aanname.

Wist je dat mensen andere mensen ontzettend graag helpen? Dus als jij dingen hebt die je niet zelf kunt, wilt of durft te doen: schakel de hulp van derden in. Stap over die drempel en vraag het gewoon. Vraag het aan je gezin, je familie, je vrienden of je buren. Zeker weten dat je wat dingen van je lijstje kunt delegeren.

Wat tenslotte ook belangrijk is, vraag jezelf bij ieder actiepunt af: 'Van wie moet ik dit eigenlijk?' Zo kom je er waarschijnlijk snel achter dat dingen die dringend leken dat nu helemaal niet blijken te zijn. Vaak moeten we vooral veel dingen van onszelf en daarin kunnen we natuurlijk prima schuiven of schiften als we er vanuit een helicopterview naar kijken.

Lekker loslaten kan dus! Probeer de tips uit. Heb jij misschien zelf nog een gouden tip? Deel hem hieronder.


Deel dit:

Geschreven door: Suzanne Aslander - www.suzanneaslander.nl

Suzanne Aslander

Hoi, ik ben Suzanne Aslander en ik blog met veel plezier op vriendinnenonline.nl over alles wat met vitaliteit & stressvrij leven te maken heeft.

Graag deel ik mijn ervaringen, mijn expertise en mijn beste tips met jou over alles wat samenhangt met jouw mentale en fysieke vitaliteit. Denk aan: persoonlijke groei, werk/privébalans, stress, piekeren, beweging, voeding, hormonen, me-time en je passie volgen. Ik heb een eigen bedrijf en ik begeleid vrouwen om de regie op hun leven te (her)pakken, zodat ze weer bewust & vitaal genieten. Dat doe ik zowel live (workshops en trainingen) en via mijn online programma’s.

Ga samen met mij voor ‘less stress & more happiness’! Daarnaast ben ik auteur van het boek ‘Zorg met zin: handboek voor de vitale & bevlogen zorgprofessional.



Lees meer over deze blogger

Reacties (0)


Je bent nog niet ingelogd. Log in of maak een nieuw account om een reactie te plaatsen.

Reageren zonder inlog kan ook:

Hoeveel is 5 + 5 ?

VRIENDINNEN MAAK JE ZO ONLINE!

Welkom op het grootste vriendinnenplatform van Nederland. Je kunt hier op een gemakkelijke en vrijblijvende manier nieuwe vriendschappen sluiten en jouw vriendenkring vergroten. 

registreer direct

Gesloten vriendschappen

259970

Nieuwe leden

25-01-2021
25-01-2021
24-01-2021
24-01-2021

share op instagram     share via facebook     share op twitter     share op pinterest     share op bloglovin