Diëtist Carlijn legt uit wat 'normaal eten' is

Body & Mind / 27 mei 2019
Diëtist Carlijn legt uit wat 'normaal eten' is
Shutterstock
Herken je dat gevoel dat je totaal geen controle lijkt te hebben over je voedingspatroon? In mijn praktijk zie ik dagelijks mensen die de controle terug willen en ‘normaal willen eten’. Ondertussen hebben diezelfde mensen meestal een nogal vertekend beeld van wat 'normaal eten' dan eigenlijk is.

Het beeld dat mensen vaak hebben bij 'normaal eten'

Zes keer per dag eten (nooit je ontbijt overslaan!), elke dag 2 stuks fruit en 250 gram groente, elke dag variëren, zoveel mogelijk producten met toegevoegd suiker vermijden, alleen volkoren producten, nooit teveel eten in een restaurant, enkel in het weekend wat lekkers, nooit meer dan één koekje, snoepje etc. Dit is het idee dat een hoop mensen van ‘normaal eten’ hebben. Ontzettend gestructureerd en altijd met mate.

Bovenstaande heeft in mijn ogen enkel met het streven naar perfectie en weinig met normaal eten te maken. En streven naar perfectie, is streven naar falen. Ik wil je laten zien dat normaal eten waarschijnlijk minder normaal is dan je denkt.

Wat is normaal eten dan wel?

Normaal eten is eten tot je verzadig bent. Het betekent in staat zijn te kiezen wat je lekker vindt en er van te eten tot je genoeg hebt – niet totdat jij víndt dat je genoeg hebt. Normaal eten is bewust zijn van wat je eet zonder er obsessief mee bezig te zijn. Normaal eten is soms eten vanuit frustratie, verveling of blijheid.

Normaal eten betekent meestal 3-6 maaltijden per dag, maar soms is het gewoon eten wat voor handen is op het moment dat het mogelijk is. Normaal eten is een deel van de koekjes laten liggen, omdat je weet dat je er morgen weer van kunt eten. Normaal eten is ook alle koekjes in één keer opeten, juist omdat ze nu zo lekker smaken.

Normaal eten is de ene keer teveel eten, met als gevolg een oncomfortabel vol gevoel. De andere keer eet je te weinig en wenste je dat je meer had gegeten. Normaal eten gaat de ene dag vanzelf om vervolgens de andere dag weer achter de feiten aan te lopen. Normaal eten is flexibel. Afhangend van je hongergevoel, je dagindeling, je gemoedstoestand en je toegang tot eten op dat moment.

Real life kan rommelig en onverwacht zijn. Zo mag het met je voedingspatroon ook zijn. De waarde zit juist in het leren daar mee om te gaan. Dat is wat in mijn ogen een normaal en gezond voedingspatroon is.


Deel dit:

Geschreven door: Carlijn Appel - www.voedingsadviesappel.nl

Carlijn Appel

Hoi, ik ben Carlijn. Ik ben 29 jaar en woon in Rotterdam. Ik werk nu zo'n 7 jaar als zelfstandig diëtist in mijn eigen praktijk. Ik geloof niet in diëten als duurzame oplossing. Ik ben er zelfs van overtuigd dat langdurig diëten bijdraagt aan het probleem. Dagelijks help ik mensen hun relatie met eten verbeteren. Ik leer mensen weer op zichzelf vertrouwen zodat zij het eeuwige diëten achter zich kunnen laten en door de bomen het bos weer kunnen zien. Het is mijn missie dat meer vrouwen het diëten achter zich kunnen laten en meer tijd overhouden om te genieten van het leven.



Lees meer over deze blogger

Reacties (0)


Je bent nog niet ingelogd. Log in of maak een nieuw account om een reactie te plaatsen.

Reageren zonder inlog kan ook:

Hoeveel is 5 + 1 ?

VRIENDINNEN MAAK JE ZO ONLINE!

Welkom op het grootste vriendinnenplatform van Nederland. Je kunt hier op een gemakkelijke en vrijblijvende manier nieuwe vriendschappen sluiten en jouw vriendenkring vergroten. 

registreer direct

Gesloten vriendschappen

205438

Nieuwe leden

21-11-2019
21-11-2019
20-11-2019
20-11-2019

share op instagram     share via facebook     share op twitter     share op pinterest     share op bloglovin

Op het forum

Redactie Vriendinnen Online
Geen reacties
11
23