Burnout? Deze mindfulness oefeningen helpen!

Body & Mind / 01 maart 2015
Burnout? Deze mindfulness oefeningen helpen!
Shutterstock
Voel je je vaak moe, machteloos en ondergewaardeerd en komt er steeds minder uit je handen? Dan is de kans groot dat je burnout hebt. Maar liefst 900.000 werknemers in Nederland hebben last van burnout-klachten, waarvan vrouwen tussen de 35 en 49 jaar het overgrote deel uitmaken. Omdat burnout zich kenmerkt door emotionele uitputting, kunnen mindfulness-oefeningen je helpen om deze nare depressie het hoofd te bieden.

1. Sta bewust op de rem

Burnout ontstaat voornamelijk bij sterke vrouwen die perfectionistisch zijn en een actief leven leiden. ‘Niet zeuren, doorzetten’ is ’t motto. Hoe stoer dit ook mag klinken, het is juist deze houding die ervoor gezorgd heeft dat je genadeloos uit de bocht bent gevlogen. Doorzetten is dus niet zo slim als je burnout hebt. Plan daarom slechts één activiteit op een dag: bijvoorbeeld de kinderen van school halen. Daar houd je het bij. Dat betekent dat je die dag geen boodschappen doet, niet kookt en ’t huis geen grondige schoonmaakbeurt geeft… Wees streng voor jezelf en beperk je verplichtingen tot een minimale inspanning, ondanks het feit dat je 'toch ziek thuis bent en tijd zat hebt'. Met minder doen en haasten gun je je lichaam en geest eindelijk eens wat rust en een kans om te herstellen. Blijf je koppig rondrennen omdat je je niet zwak en schuldig wilt voelen, dan houd je je herstel tegen en ben je uiteindelijk veel langer uit de running dan nodig is.

2. Probeer niet weer de oude te worden

Je hoort ’t jezelf vast tegen anderen zeggen: ‘Ik zit inderdaad ff in een dip, maar je zult zien dat ik binnen no-time weer de oude ben!’ Ondanks dat dit lekker optimistisch klinkt, is het zaak om dit idee zo snel mogelijk uit je hoofd te zetten. Je burnout is immers ontstaan omdat ‘je oude ik’ zichzelf jarenlang blind voorbij is gelopen en volledig uitgeput heeft. Je oude ik is juist de oorzaak van deze ellende. Het laatste wat je dus moet willen, is weer de oude worden. Want dan zou je weer als een kip zonder kop gaan rennen en vliegen, om uiteindelijk opnieuw keihard tegen een burnout aan te knallen. Als je daadwerkelijk wilt genezen en terugval wilt voorkomen, dan zul je aan een nieuwe ik moeten gaan werken. Een ik met minder prestatiedwang, minder controledrang en stukken minder schuldgevoel.

3. Haal de bezem door je bovenkamer

Ondanks dat burnout een vreselijke straf lijkt, is het feitelijk 't beste wat je kan overkomen. Tenminste.. als je bereid bent de wijze lessen van je burnout onder ogen te komen. Burnout kan je enorm veel over jezelf leren en kan je leven volledig veranderen. Mijn burnout zorgde ervoor dat ik eens goed ging nadenken over mijn leven als Superwoman en waarom succes en status zo belangrijk voor me waren… terwijl die houding me tegelijkertijd emotioneel aan de rand van de afgrond had gebracht. Grijp je burnout dus met beide handen aan en onderzoek in de stilte en rust van je ziekteverzuim nu eens die hopeloos verouderde, inefficiënte houding die je zo in de problemen heeft gebracht. Met een innerlijk onderzoek zul je de werkelijke oorzaken van je stoere gedrag naar boven kunnen halen, en deze uiteindelijk zelfs geheel kunnen ontmantelen. Je zult zien dat achter je burnout een schitterende nieuwe wereld ligt te wachten, die je precies die rust, balans en tevredenheid zal bieden waar je nu zo'n behoefte aan hebt.

Meer mindfulness-oefeningen proberen?

In dit artikel op m’n website kun je lezen hoe je mindfulness in je dagelijkse leven kunt integreren. Ook vind je er 3 praktische oefeningen waarmee je je herstel flink zult bevorderen.


Deel dit:

Geschreven door: Marisa - www.growingmindfulness.nl

Marisa

Hallo, mijn naam is Marisa en ik denk, droom, doe en adem mindfulness. Sinds ik mindfulness beoefen – na een flinke burnout door een stressvolle carrière in de reclame – is mijn leven totaal veranderd. Ik schrijf boeken, blog posts en online leerprogramma’s over mindfulness en werk aan een historische mindfulness-roman. Ik wil vrouwen helpen om, in de hectiek van alledag, innerlijke rust en balans te vinden met behulp van nuchtere mindfulness-zonder-zen-gedoe. Ik heet je van harte welkom op mijn website www.growingmindfulness.nl voor inspiratie, goodies en gratis proeflessen.



Lees meer over deze blogger

Reacties (4)

Cathelijne
Cathelijne 31-03-2015 14:36

Helemaal mee eens. Ik heb zelf een burn-out gehad en vooral punt 1 was voor mij erg moeilijk... Pas toen ik besefte dat ik niet meer moet doen dan ik aankan (wat ik natuurlijk wel wíst, maar niet accepteerde) ging het langzaam beter :)

Marisa
Marisa 31-03-2015 20:51

Hoi Cathelijne, het valt inderdaad niet mee om toe te geven dat je tijdens burnout minder sterk bent en minder aankunt. Toch is het beter om realistisch te zijn en grenzen te stellen, in plaats van door te jakkeren en jezelf te blijven uithollen. Goed dat jij ook hebt ontdekt dat rust echt voor genezing zorgt. Ik hoop dat het inmiddels weer goed met je gaat! Groetjes, Marisa

Cathelijne
Cathelijne 02-04-2015 16:17

Het is denk ik ook juist de valkuil waardoor je überhaubt een burn-out krijgt. Het gaat nu weer goed hoor, thanks!

Carlijne Philips
Carlijne Philips 18-01-2016 14:05

Top deze tips! Mindfulness werkt en dat is logisch. Wat mij betreft is Mindfulness voor het brein dan ook wat de sportschool is voor het lichaam. Het verbetert je Mentale Fitheid.
Als je niet direct juicht bij Mindfulness maar wel behoefte hebt aan mentale fitheid, dan hier nog twee andere tips:

- verleng iedere 2 uur 2 minuten je uitademing. Dit doe je bijvoorbeeld door de pauze na je uitademing 2 tellen langer te maken.

Waarom? Ons brein kan goed in de alerte stress-stand komen en kan daar soms te lang in blijven hangen. Ook zonder dat je dit door hebt. Met een langere uitademing help je je brein om terug te schakelen naar een ontspannen toestand. Resultaat: je voorkomt onnodige belasting van je brein, onnodig energiegebruik en onnodige aanmaak van adrenaline en cortisol (en alle bijbehorende klachten die hiermee samen kunnen gaan).

- beweeg iedere dag 30 minuten matig intensief (aan een stuk). Is dit niet haalbaar? Zie het dan zo: iedere extra stap is winst. Neem vaker de trap, de fiets, maak iedere pauze en/of avond een wandelingetje. Bied aan om koffie of (liever) thee voor je collega's te halen.

Waarom bewegen? Kijk hiervoor naar de inspirerende youtube filmpjes van Prof. dr. Erik Scherder. Om alvast twee mooie voordelen te noemen: je stimuleert toevoer van zuurstof naar het brein (en dus hoe goed het kan werken) en je vermindert de kans op Alzheimer. Ook als je vandaag pas begint.
Succes!
Carlijne Philips
mindfulness trainer, burn-out coach, trainer Mentale Fitheid Amsterdam
p.s. mocht je wel van mindfulness houden, op mijn website staan een paar gratis mp3's www.breingemak.nl


Je bent nog niet ingelogd. Log in of maak een nieuw account om een reactie te plaatsen.

Reageren zonder inlog kan ook:

Hoeveel is 5 + 5 ?

VRIENDINNEN MAAK JE ZO ONLINE!

Welkom op het grootste vriendinnenplatform van Nederland. Je kunt hier op een gemakkelijke en vrijblijvende manier nieuwe vriendschappen sluiten en jouw vriendenkring vergroten. 

registreer direct

Gesloten vriendschappen

223868

Nieuwe leden

15-08-2020
14-08-2020
14-08-2020
14-08-2020

share op instagram     share via facebook     share op twitter     share op pinterest     share op bloglovin

Op het forum