6x voedingsmiddelen waarvan je denkt dat ze gezond zijn...

Body & Mind / 26 mei 2016
6x voedingsmiddelen waarvan je denkt dat ze gezond zijn...
Shutterstock
Deze zes voedingsmiddelen bevatten veel toegevoegde suikers, verzadigde vetten en/of calorieën. Het zijn zes stiekeme dikmakers zonder dat je het doorhebt!

Je denkt zo goed bezig te zijn met gezond eten en een healthy lifestyle. Toch zijn er een aantal producten waarvan je denkt dat ze gezond zijn, maar eigenlijk veel suikers, vetten en/of calorieën bevatten. Daarom zes voedingsmiddelen die je dieet of voedingsschema flink in de war kunnen gooien.

1. Vruchtensappen

Veel vruchtensappen bevatten bijna net zoveel suiker als frisdrank. Soms bevat één glas al vijf suikerklontjes. Natuurlijk denk je dan; maar er zit toch fruit in... Ja dat klopt, fruit is gezond en bevat veel vitamines en vezels die goed voor ons zijn. Helaas gaan veel van deze vitamines en vezels verloren bij het maken van het sap. Ook zijn veel sappen gewoon een geconcentreerd sap van een bepaalde vrucht wat wordt aangemaakt met water, dit bevat veel fruitsuiker. Maak bijvoorbeeld eens je eigen smoothie met vers fruit, minstens net zo lekker en je behoudt alle vitamines en vezels!

2. Mueslirepen

Een gemiddelde mueslireep bevat per 100 gram al snel 30 gram suiker, dat is dus bijna een derde van de mueslireep (!). Laat je niet misleiden door mooie verpakkingen met gezond ogende foto’s. Vaak wordt er veel suiker aan toegevoegd. Wist je trouwens dat suiker meer dan 60 verschillende soorten benamingen heeft? Lees het etiket goed voordat je een mueslireep koopt of maak ze zelf. Heel makkelijk en erg lekker.

3. Kant-en-klare ontbijtgranen

Een beetje hetzelfde verhaal als bij de mueslireep; veel toegevoegde suikers, verzadigde vetten en kleur, geur- en smaakstoffen. Sommige ontbijtgranen bevatten daadwerkelijk granen zoals haver, tarwe, rogge enzovoorts. Maar er zijn er ook een paar die nauwelijks graan bevatten. Lees hier door ook goed het etiket of ga voor havermout, suikervrije muesli of Brinta classic.

4. Bruinbrood

Veel mensen denken; hoe bruiner, hoe gezonder… Helaas is het tegendeel waar. Bruinbrood is vaak namelijk hetzelfde als witbrood, maar aan bruinbrood wordt moutmeel of gekarameliseerde suiker toegevoegd waardoor het brood bruin wordt. Probeer te kiezen voor volkorenbrood of speltbrood. Staat volkorenmeel/speltmeel als eerste ingrediënt op het etiket, dan zit je goed!

5. Maaltijdsalades

Je denkt voor een lekkere, lichte salade te kiezen met weinig calorieën… maar ondertussen bevat een gemiddelde maaltijdsalade zo’n 650 calorieën (!). Even ter vergelijking, dat is meer dan een Big Mac van de McDonalds. Deze bevat namelijk 509 calorieën. Maaltijdsalades bevatten vaak croutons, kaas en een calorierijke dressing waardoor de calorieën al snel oplopen. Een gezondere optie; stel je eigen maaltijdsalade met bijvoorbeeld sla, rauwkost, magere vlees/vis/kip, een gekookt ei, peulvruchten, noten/zaden etc.

6. Light producten

Bij light denk je al gauw dat het gezonder is, maar light is een heel misleidend woord. Het hoeft namelijk niet meteen te betekenen dat gezonder is of minder calorieën bevat. Een product mag namelijk het etiket 'light' hebben als het 30% minder suiker, vet of calorieën bevat dan de normale versie. Sommige light producten hebben dan wel minder vet dan de normale versie, maar om toch de smaak te behouden zijn er vervolgens extra koolhydraten (vooral suikers) aan toegevoegd, waardoor het verschil in calorieën erg klein is. Ook worden aan light producten vaak kleur-, geur-, en smaakversterkers toegevoegd om de smaak te behouden (bijvoorbeeld aspartaam etc.). Kies voor onbewerkte en pure producten; bijvoorbeeld een bakje magere Franse kwark met vers fruit in plaats van de light yoghurt met fruitsmaak!

Het komt er eigenlijk om neer dat er aan veel voedingsmiddelen suikers worden toegevoegd, waardoor het stiekeme dikmakers worden. Bekijk de etiketten goed en probeer zo puur en onbewerkt mogelijk te eten, dan zit je altijd goed!


Deel dit:

Geschreven door: Jolien van Brouwershaven - www.healthyfitjo.com

Jolien van Brouwershaven

Mijn naam is Jolien, krullenbol uit het Oosten van het land. Ik studeer een master Psychologie aan de Universiteit Twente en ik houd mij in mijn vrije tijd vooral bezig met mijn sport waterpolo, fitness en het bedenken en bereiden van gezonde gerechten. Sinds een aantal maanden ben ik een website begonnen om mijn recepten met anderen te delen. Op mijn website www.healthyfitjo.com vind je allerlei gezonde versies op niet zo’n gezonde recepten. ‘Healthy versions of fastfood’ noem ik ze ook wel. Ik zou het super leuk vinden als je eens een kijkje zou nemen op mijn website. Ook ben ik te vinden op Facebook en Instagram voor je dagelijkse fitness- & foodinspiratie!



Lees meer over deze blogger


Reacties (1)


Je bent nog niet ingelogd. Log in of maak een nieuw account om een reactie te plaatsen.

Reageren zonder inlog kan ook:

Hoeveel is 5 + 3 ?

VRIENDINNEN MAAK JE ZO ONLINE!

Welkom op het grootste vriendinnenplatform van Nederland. Je kunt hier op een gemakkelijke en vrijblijvende manier nieuwe vriendschappen sluiten en jouw vriendenkring vergroten. 

registreer direct

Nieuwe leden

john kranendonk
18-06-2018
Diede
18-06-2018
Joyce
18-06-2018
Diana
17-06-2018

share op instagram     share via facebook     share op twitter     share op pinterest     share op bloglovin

Volg ons op Instagram