Altijd moe en futloos? Dit kan de oorzaak zijn!

Body & Mind / 10 november 2017
Altijd moe en futloos? Dit kan de oorzaak zijn!
pexels.com
Heb jij het gevoel dat je altijd moe bent? Heb je moeite met je ogen open houden tijdens een lange werkdag of film kijken op de bank? Wij hebben de redenen op een rij gezet die jouw vermoeidheid kunnen veroorzaken.

1. Sporten

Doordat je je zo moe voelt, ben je gestopt met sporten. Je weet gewoon echt even niet waar je de energie vandaan moet halen om richting de sportschool te gaan. Doordat je niet meer sport, is je energielevel gedaald tot een nulpunt. Sporten helpt juist om minder moe te zijn en meer energie te krijgen, blijf dat dus vooral doen. Je kunt ook elke dag een rondje wandelen, maar zorg dat je in beweging blijft!

2. Water

In de zomer zijn we ons vaak een stuk bewuster van het drinken van water, maar juist ook in de herfst/winter moet je lichaam goed gehydrateerd blijven. Als je te weinig water drinkt zou je uitgedroogd kunnen raken en dat zorgt voor vermoeidheid. Dus probeer je echt te houden aan die 2 liter water per dag.

3. Niet ontbijten

Als het niet in je systeem zit om elke ochtend te ontbijten -omdat je te laat uit bed komt of omdat je er geen behoefte aan hebt- begin je de dag eigenlijk al met een 1-0 achterstand. Ontbijten zorgt ervoor dat je stofwisseling op gang komt en je voldoende energie krijgt om het eerste gedeelte van de dag door te komen.

4. Ongezond eten

Naast ontbijten is het ook zeer belangrijk dat je de rest van de dag bewust met je voeding omgaat. Vooral van suikers en junkfood (dat ook veel suiker bevat) kan je enorm moe worden omdat dit veel van je lichaam vraagt. Je krijgt namelijk een enorme piek in je bloedsuikerspiegel en vervolgens dus een enorme suikerdip. Dit type voeding kost je dus eerder energie dan dat je ervan zou krijgen.

5. Tekort aan ijzer of magnesium

Het kan zijn dat jij een tekort aan ijzer of magnesium hebt, waardoor je je futloos voelt. IJzer helpt zuurstof door je lichaam te plaatsen, dat nodig is om je energiek te voelen. IJzer zit in producten als bruin brood, groene bladgroente, noten, eieren.

Magnesium draagt o.a. bij aan het goed laten functioneren van je spieren en je bloeddruk en bloedsuikerspiegel in balans te houden. Je kunt magnesium halen uit melk, vlees, groente en graanproducten. Je kunt het ook aanvullen door pillen te slikken waarin magnesium zit.

Zowel ijzer als magnesium worden niet door je lichaam zelf aangemaakt, dus zou je het uit je voeding of extra supplementen moeten halen. Een bloedtest kan aantonen of je een tekort hebt aan ijzer of magnesium.

6. Slaappatroon

Te weinig of te onrustig slapen draagt -logischerwijs- ook bij aan een futloos gevoel. Maar ook als je slaapritme verstoord is, doordat je bijvoorbeeld heel erg uitslaapt of een middagdutje doet, kan het zijn dat je 's nachts moeilijk in slaap kunt komen en overdag moe voelt. Probeer een vast slaapritme te vinden zodat je voldoende uren kunt maken 's nachts.

7. Stress

Mogelijk ervaar jij veel stress en onrust door bijvoorbeeld je werk of privé-situaties. Wellicht is je werkdruk veel te hoog of kost het je veel energie om naar je werk te gaan omdat je het niet meer leuk vindt. Doordat je veel spanning in je lichaam hebt zitten, is de kans groot dat je slecht slaapt en zo kom je in een vicieuze cirkel terecht.

8. Weekend

Natuurlijk zijn feestjes en uitjes meestal in het weekend en lig je daardoor later in bed. Maar als je in het weekend een avond thuis bent, probeer dan gewoon op het tijdstip naar bed te gaan zoals je doordeweeks ook doet. Je blijft dan in je vaste ritme en dit zorgt ervoor dat je je meer uitgerust voelt.

9. Tekort aan (zon)licht

In de winter is het lastig om aan je 2 uur (zon)licht te komen, maar het is erg belangrijk om elke dag toch voldoende daglicht te ervaren. Hierdoor krijg je extra vitamine D en neemt je melatonine af (het hormoon dat zorgt voor een slaperig gevoel). Elke dag even buiten zijn helpt al enorm om je een stuk fitter te voelen.

Hopelijk helpen deze tips jou op weg. Wat doe jij persoonlijk om je meer energie te krijgen?


Deel dit:

Geschreven door: Chantal Smit

Chantal Smit

Hi, ik ben Chantal, allround blogger voor FleurFlirt en Vriendinnenonline. Ik laat mij graag inspireren door alles wat er om mij heen gebeurt en gebruik deze inspiratie voor de blogs die ik voor jullie schrijf! Ook ben ik werkzaam als supervisor op een customer service center in de entertaintmentbranche en ben daardoor zelf ook graag op feestjes en evenementen te vinden!



Lees meer over deze blogger


Reacties (1)


Je bent nog niet ingelogd. Log in of maak een nieuw account om een reactie te plaatsen.

Reageren zonder inlog kan ook:

Wat is de kleur van de zon

share op instagram     share via facebook     share op twitter     share op pinterest     share op bloglovin

Volg ons op Instagram